Blender är en 3D- animation program som kan göra 3D- grafik , animation och spel . Det är för närvarande en öppen källkod . Python är en hög nivå programmeringsspråk som används för skript och för att utveckla fristående applikationer . Blender stöder användning av python skript för att skapa spel och komplexa interaktiva animationer
Du behöver : .
textredigerare , t. ex. Anteckningar eller Textredigeraren
. 3-knappars mus (rekommenderas ) .
1 .
Öppna en textredigerare . Exempel på oformaterad text redaktörerna är Anteckningar för Windows och TextEdit för Mac OS X. För att säkerställa att Textredigerare är i läget oformaterad text , öppna " Textredigerare " på namnlisten och sedan " Inställningar " och kolla "oformaterad text" i dialogrutan som kommer upp , om den inte redan är markerad. Stäng av det aktuella textdokumentet och skapa en ny.
2 .
Skriv python skriptet i textredigerare . Den första raden i skriptet måste " importera Blender "utan citationstecken. Därmed laddas den Blender -modulen . Resten av skriptet kommer att variera beroende på vad du skript . Om du behöver en översikt över de moduler och funktioner som ingår i Blender modulen , öppna Blender , välja "Hjälp" från namnlisten och välj " Blender /Python API Scripting " . Spara dina skript. Det borde ha filändelsen " . py " .
3 .
Klicka på ikonen "i" längst upp till vänster i mixern skärmen bredvid " File " och välj " Scripts redaktör . " Du kommer till en skärm som låter dig importera ditt manus . Ladda ditt pythonskript .