Skapa en skylt i Game Maker att spelaren kan klicka på eller gå upp till med deras karaktär och läsa genom att trycka på en knapp kräver lite arbete . Ingen enskild funktion i visuellt programmeringsverktyg som tillhandahålls av Game Maker ska göra jobbet och det enklaste sättet är att gräva i GML skriptspråket
1 .
Skapa en sprite genom att högerklicka på " Sprite "menyn och välja " Skapa ny sprite . " Klicka " redigera spriten. " Dubbelklicka på " image 0 . " Använd måleriet för att rita något som ser lite ut som en träskylt . Klicka på den gröna markeringar att komma tillbaka till huvudmenyn Game Maker fönster .
2 .
Skapa ett objekt med att spriten genom att högerklicka "objektet "-menyn och välja " skapa nya objekt . "se till att den är markerad som både synliga och solida och att spriten rutan listor " sprite0 . "
3 .
Klicka på " Lägg till händelse " och väljer " skapa ny händelse . " Gå till " kontroll " -fliken och dra "Sätt variabel " ikonen till åtgärdens rutan . Det ser ut som en fyrkant med ordet "var" i den . I fönstret som dyker upp , ger variabeln namnet " draw_sign "och värdet " false ". Du vill inte att datorn ska dra texten av tecknet tills spelaren klickat på den.
4 .
Dra en annan "Sätt variabel " ikonen till åtgärdens rutan . Namnge en " text " och sätta dess värde till " Detta är ett tecken . Högerklicka på att stänga . " Se till att detta värde är omgiven av citattecken , annars kommer du få ett felmeddelande.
5 .
Klicka på " Lägg till "och välj " rita . " Välj " rita " -fliken och dra " dra sprite " -ikonen i fönstret Åtgärder . Detta är den som ser ut som en röd PacMan .
6 .
Klicka på "kontroll " fliken och dra " köra kod " ikonen till fliken Åtgärder Detta är den ikon som ser ut som ett papper Klistra in följande i koden editor som öppnas : .
if ( draw_sign == true ) {
draw_set_color ( c_maroon )
draw_rectangle ( 100. 100 , 100 + string_length ( text ) * 8 , 200 , falsk )
draw_set_color ( c_white )
draw_text 120. 120 ( och text)
}
7 .
Klicka på " Lägg till "och den vänstra knappen. Från " kontroll "-fliken , dra en "set variabel " ikonen till fliken Åtgärder . Detta bör sätta variabeln " draw_sign "till " sant ".
8 .
Klicka på " Lägg till "och den högra knappen . Från " kontroll "-fliken , dra en "set variabel " ikonen till fliken Åtgärder . Detta bör sätta variabeln " draw_sign "till " false ".
9 .
Kör spelet . Klicka på skylten för att läsa den . Högerklicka på den för att stänga den .
Previous:nothing Next:hur man ändrar en markör i html