Dator > livscykel av objektorienterad programvara

  • livscykel av objektorienterad programvara


  • Den " livscykel "av programvaran är en planerad struktur ut på utveckling, försäljning och långsiktiga underhåll av programvara . Det finns många metoder för mjukvaruutveckling och många medföljande livscykel modeller . Alla modeller täcker dock de olika stadierna av planering, genomförande , driftsättning och underhåll vid något tillfälle i deras cykel

    Vattenfall Model

    Vattenfallet modellen är en sekventiell process , där du går framåt nedåt , som ett vattenfall , genom faser av 1) att definiera programvara krav , 2) utformning av programvaran som ska utvecklas , 3 ) genomförande av software design , 4 ) kontroll av genomförandet, i. e. testning för fel , 5 ) användningen av den färdiga produkten och underhåll . I vattenfallet modell , en gång ett steg i processen är avslutad , är dess resultat betraktas som " i sten , " så att processen bara kan fortsätta nedåt . Om det finns en förändring i krav , måste processen upprepas .

    Spiral Model

    spiral Modellen syftar till att förbättra det vattenfallet modellen genom att mildra sin stelbenthet . Den spiral Metoden har fyra faser : 1 ) planering , när specifikationerna fastställs och programvaran är avsedd , 2 ) riskanalys , anses vara den viktigaste delen av spiralen metod , när eventuella risker för projektet avslutats och strategier som kan betraktas , 3 ) teknik , när programvaran faktiskt utvecklas , 4 ) utvärdering , när programvaran testas och demonstreras för kunden för utvärdering. Metoden kallas en spiral eftersom processen är upprepade , eller upprepas i sekvens , som i en cirkulär process .

    Inkrementell och iterativ utveckling

    Denna livscykelmodell skapades som ett svar på stelhet vid vattenfallet modellen också . Det är en kombination av båda strategier inkrementell utveckling och iterativ utveckling . Inkrementell utveckling är schemaläggning strategi där vissa delar av systemet utvecklas vid olika tidpunkter och olika skattesatser . Segmenten är integrerade de är färdigbyggda . Iterativ utveckling är en strategi i vilken tid har avsatts för att revidera och förbättra delar av systemet innan arbetet börjar på en ny iteration av utvecklingsprocessen.

    Agile Software Development

    Agile mjukvaruutveckling är en nyare grupp av livet cykel modeller baserade på iterativ utveckling , där team samarbeta och själv organisera utveckling för att möta de ökande krav och mål . Det finns olika följsamma strategier , men deras signifikant skillnad från äldre utvecklingsstrategierna är att de främjar lagarbete och omedelbart reagera på förändrade krav.

    Extreme Programming

    Extreme Programming är en form av agile mjukvaruutveckling utvecklats av Kent Beck i mitten av 1990-talet . Extreme Programming betonar kort , snabb utsläpp för att förbättra feedback från kunden . Extreme Programming införs också idén om parprogrammering att programvarans livscykel , där mjukvara är kodad genom två programmerare på samma dator . Detta är tänkt att ytterligare betona lagarbete i utvecklingscykeln.


Previous:nothing Next:hur du gör din bild svartvit





Relaterade artiklar


  • hur man läser ett hålkort
  • hur man skapar en startbild i Visual Basic 6
  • hur man använder ett fall uttalande i SQL
  • hur du aktiverar servern kontroll med hjälp av JavaScript
  • hur du aktiverar funktionen print screen med hjälp av JavaScript
  • hur man skapar en multi lista användare email med PHP
  • hur man gör en skylt i skriptet för Game Maker
  • skillnaden mellan en Java- applet & javascript
  • Vad är Microsoft Visual C + + ?
  • hur man programmerar spel med java