Dator > hur man använder Game Maker 6,1 VARS

  • hur man använder Game Maker 6,1 VARS


  • Game Maker 6. 1, första inrättades 2005 , kan man skapa egna datorspel gratis . Den använder både grafisk programvara och programmering kod för att skapa utseende och funktion i spelet . Game Maker använder variabler , så kallade VARS för korta , att hålla i spelet data . Variabler kan styra vad du vill i spelet , oavsett om det är spelarens hälsa eller erfarenhetspoäng, spelarens namn eller träffen punkt värdet av ett vapen
    1 .
    Skapa en variabel för ditt spel . Skriv " variabelnamn=100 , " utan citattecken . Du kan namnge variabeln vad du vill , även om det bör vara något minnesvärt och beskrivande . Antalet eller sträng med bokstäver du ställa in din variabel till , motsvarar variabelns syfte . Om du använder det för en spelares börjar hälsa , kan du ställa in den att starta på 100 , som i " playerHealth=100 ; ".
    2
    Anställ citattecken när du skapar variabler som använder en rad bokstäver . Variabler med ord kan hålla namnet på spelaren eller tecken. Till exempel " playerName=" Bob " , " kommer att överlåta spelarens namn som Bob hela programperioden koden
    3
    minskningsoperand en variabels värde under spelets gång. . Du kanske vill bryter spelarens hälsa om han blir skjuten . I detta fall typ " playerHealth=playerHealth-10 , " eller " playerHealth -= 10 , " att AVTAGANDE hälsa med 10
    4
    Increment en variabel för att öka en variabels värde . . Till exempel kan en medicinsk packa upp en spelares hälsa . Skriv " playerHealth=playerHealth + 50 , " eller " playerHealth +=50 ' för att öka hälsan med 50 poäng .
    5 .
    Använd Game Maker ikoner som genvägar för att ändra variabler . Klicka på den gula "var" knappen för att skapa en variabel , knapp på den grå "var" för att ställa in värdet på en variabel och den blå "var" knappen för att testa värdet . Medan snabbare , detta ger dig mindre kontroll över dina variabler än du skulle när du skriver ut koden för hand .

    tips och varningar


    Placera
  • ett semikolon i slutet Varje uttalande av programkod .

Previous:nothing Next:hur man fråga från en Excel-ark med Visual Basic





Relaterade artiklar


  • Microsoft Visual Studio 2008 krav
  • hur man använder arrayer i Visual Basic
  • diy hårddiskåterställning
  • mjukvaruutveckling samarbetsverktyg
  • hur man gör bilder bläddra
  • hur man gör en java spel som runescape
  • hur man använder en switch fall med intervall i C + +
  • hur man skapar kontroller webbanvändaren med C #
  • skillnaden mellan en Java- applet & javascript
  • Hur konvertera ett datum i kalendern i Java