Datorprogrammering börjar långt innan man börjar mata in koden . Varje program är en lösning på ett problem , om det var skräckinjagande Y2K-problemet under 1999 eller bara en enkel saldot på ditt kontoutdrag . Statligt diagram kan du bryta ner problemet i sina minsta delar genom att kartlägga de olika former av varande och övergångar tillåtna enligt en viss föreslagen situation . Statligt diagram använder enkla symboler i stället för en komplex programmeringsspråk att bestämma riktningen för programmet .
1
Rita en cirkel . . Label det " ursprungliga skick. " Detta är början av diagrammet , och representerar innan någon åtgärd som hänt eller något har ändrats. Till exempel vill du visa vad som händer när någon drar en spak . Den ursprungliga staten representerar att ingen har dragit i spaken .
2 .
Rita en annan cirkel en tum under utgångsläge. Rita en pil från Initialt läge och riktad mot den nya cirkeln . Märk pil med den åtgärd som utförs på utgångsläge. Märk nya cirkeln med den effekt åtgärden har haft på utgångsläge. Om talan är " pull spak , " bör den nya staten ha rätt " Lever Pulled . "
3 .
Rita pilar för nya åtgärder och cirklar för nya stater . Etikett i enlighet därmed. Återanvänd tidigare stater när det är möjligt . Om en annan åtgärd är " tryckarmen tillbaka, " dra gränsen till en stat som representerar där spaken inte dragits .
4 .
Rita en cirkel i botten . Fäst den på redan existerande diagram med den slutliga handling pilen . Label det " Final stat. " Detta är den sista staten som ska uppnås , även om det är möjligt att ha mer än en slutlig stat .
Previous:nothing Next:hur du kopierar en fil från en URL med PHP