Dator > Game Maker 5 : hur man gör en paus menyn

  • Game Maker 5 : hur man gör en paus menyn


  • Game Maker är en programmeringsmiljö skriven av YoYo Games . De producerade det med den ädla målet att göra spelutveckling uppnås genom dem med varken tid eller lust att lära sig komplexa och esoteriska språk som Java och C + + . Men vissa funktioner saknas i den enkla dra och släpp -gränssnitt , bland dem ett enkelt sätt att tillåta spelare att pausa spelet

    Du behöver : .
    Game Maker 5


    1 .
    byt till avancerat läge genom att klicka på " File " och välj " Advanced Mode " alternativet . Tyvärr finns några funktioner för att skapa en pausable spel som bara finns i den avancerade versionen av Game Maker .
    2 .
    Skapa en Sprite genom att högerklicka på ordet " Sprite " i objekt- listan träd på vänster sida av skärmen och välj " Skapa Sprite . "

    Name it pausedSprite och klicka på " redigera sprite "-knappen . Den förvalda sprite är trettiotvå pixlar bred och trettiotvå pixlar hög . För de flesta spel grafik är detta en bra storlek , men för att skriva ett ord över skärmen , dess alldeles för liten . Så på den gröna miniatyrbild av sprite och tryck på " Delete " -knappen på tangentbordet. Gå till "Arkiv " och välj " Nytt ". Välj en bredd och höjd på 200 vardera och dubbelklicka på den nyligen skapade sprite för att gå till redigeraren .

    Välj det alternativ dra texten från menyn till vänster . Det ser ut som en röd och en blå T.

    Klicka mitt i spriten och skriva ordet " paus ". Klicka på den gröna markeringar för att spara dina ändringar .
    3 .
    Högerklicka på ordet " Object " i objekt- listan trädet och välja " Skapa objekt . " Namn detta objekt " ResumeButton " och tilldela den pausedSprite du nyss skapade.

    Klicka på " Lägg till händelse "och väljer " Key Press " och "Space " att spelet ska återupptas när mellanslagstangenten är drabbade .

    Välj fliken som heter " main1 " i listan Åtgärder och hitta " Gå till föregående rum " åtgärd från listan . Dra den till den Åtgärder fönstret och klicka okej för att spara ditt arbete och återgå till huvudmenyn Game Maker skärmen .
    4 .
    skapa ett rum med hjälp av föremålen listan och namnge det " Game . " Klicka på " långlivade " kryssrutan för att säkerställa att det spel rum kommer inte nollställs varje gång spelaren pausar spelet .
    5 .
    Skapa ett annat rum och namnge det PauseMenu . Klicka i rummet att placera ResumeButton inuti .
    6 .
    Skapa ett annat objekt och kalla den " PauseButton . " Tilldela inte detta en en sprite , men lägger en annan händelse för mellanslag använda samma procedur som i steg 3.

    Men istället för att välja " Gå till föregående Room " handling , istället hittar " Gå till annat rum " åtgärder . Välj " PauseMenu " som ditt rum .

    Dubbelklicka på " Game " rum och klicka någonstans inuti att placera " PauseButton " inne i rummet .

    Du har nu en paus menyn . Varje gång användaren trycker på mellanslagstangenten i ditt spel , kommer de att tas till en paus menyn . När de trycker på mellanslag igen , kommer de tillbaka till där -ever de var i ditt spel .

    Lägg till denna kod till något spel att njuta av den funktionalitet som erbjuds.


Previous:nothing Next:hur man använder vid strukturen med bash scripting





Relaterade artiklar


  • Felsökning HP Pavilion dv2000 hårdvara
  • hur man skapar xls med javascript
  • hur man använder Visual Basic 2008
  • hur man skapar en startbild i Visual Basic 6
  • hur man läser CPU-temperaturen med ett VB6 program
  • hur du gör din egna tecken i Java
  • hur man läser ett Word-dokument med Java
  • hur man skapar en MDI
  • hur du ställer animation bakgrunden på en webbsida
  • hur man beräknar medianen i sql