Dator > hur du pausar Game Maker

  • hur du pausar Game Maker


  • Game Maker är ett Windows- baserat dataprogram som tillåter användare att skapa sina egna tv-spel med liten eller ingen programmering . Dock har inte alla uppgifter gemensamt i tv-spel en färdig funktion i gränssnittet . En av dessa funktioner är en " Paus " operation , men det finns ett par sätt att införa en " Paus "funktionen i Game Maker

    Du behöver :
    Computer tunning Windows
    . . Game Maker programmet .

    Easy Way


    1 .
    Öppna ett Game Maker spel eller skapa en ny .
    2 .
    Skapa en " Paus " -knappen objekt genom att högerklicka på objektet trädet. Tilldela inte detta objekt någon sprite och se till att avmarkera den synliga kryssrutan i skapandet dialogrutan . Klicka på " Lägg till händelse " och associera en händelse med en knapptryckning. Välj valfri tangent du vilja vara på "Pause "-knappen i ditt spel . Det är dock inte rekommenderat att använda " Escape " -knappen , eftersom detta är standard på knappen för att avsluta spelet .
    3 .
    Lägg till " Visa meddelande "-kommando till handling box . Ikonen för det finns under " main2 " -fliken. Typ " elementet. Tryck Enter för att fortsätta . " i meddelanderutan texten .
    4 .
    Lägg till "Paus" motsätta sig varje kakel i alla rum i spelet . Det spelar ingen roll var den är placerad så länge det är på kartan .

    Ett bättre sätt


    1 .
    Öppna ett Game Maker spel eller skapa en ny . Den enkla lösningen ger dig en funktionell dialog pausa dock några Game Maker -användare bryr sig inte för denna lösning eftersom den förvalda meddelandedialogrutan gör det alltför uppenbart för spelare som Game Maker användes för att skapa spelet . Detta alternativ möjliggör en lite mer anpassning .
    2 .
    Skapa en " Paus " -knappen objekt och ställa upp i avsnitt 1 , utom inte använder " Visa meddelande "dialog . Använd i stället köra kod kommando som du hittar under " Control "-fliken . Lägg till följande GML text :

    isPaused=1
    keyboard_clear ( vk_backspace )
    sömn (2000 )
    medan ( isPaused == 1 ) {
    om ( keyboard_check_direct ( vk_backspace )) {
    isPaused=0
    } }


    Detta skapar en ny variabel med namnet " isPaused " och sätter den på "1" . Därefter raderas tangentbordet alla återstående bidrag från backstegstangenten som används som " Pause "-knappen i detta exempel . Du måste ändra detta värde till den knapp du valt . Det sätter då spelet att sova i två sekunder för att ge användaren tid att släppa på "Paus" -knappen .

    while-slingan förklarar så länge värdet av " isPaused " förblir " 1 ", spelet kommer att förbli i en oändlig slinga , alltid kontrollera tangentbord för ett annat tryck på backsteg för att starta spelet . Så länge spelet finns kvar i denna while-slinga , ingen annan behandling utanför loopen är tillåtet att hända , effektivt pausa spelet .

    Fördelen med denna metod är att du kan göra vad du vill inom denna while-slinga , som skapar spel menyer eller visa en paus animation .
    3 .

    Testa det .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:Hur lägger jag metataggar ?





Relaterade artiklar


  • eMachines t2682 specifikationer
  • hur man bygger ett batteripaket för en PowerBook G4
  • HP NC600 specifikationer
  • specifikationer för SanDisk E260
  • klassrummet strategier för dator klasser
  • thinkpad 2647 specs
  • Hur får man en hd ur en Compaq Presario SR2000
  • hur man kan förlänga livet för en överföringsrulle
  • Hur krympa en dataskiva dvd
  • CMM programvara process