Dator > hur man gör en person promenad i Game Maker 7

  • hur man gör en person promenad i Game Maker 7


  • Game Maker 7 är ett program släpptes av YoYo Games som hjälper blivande spelutvecklare lätt in i konsten att spelet programmering med ett enkelt grafiskt gränssnitt för att skapa spel . I Game Maker 7 kan du skapa en animerad sprite av en gående person och genomföra eventet kod för att tillåta att sprite att stanna och börja gå på grundval av användarnas input

    Du behöver : .
    Windows OS
    Game Maker 7 .


    1 .
    använda resursen menyn för att göra en ny sprite . Redigera sprite i bildredigeraren att rita en bild av en man som stod rakt upp i profil och spara det genom att klicka på den gröna bocken . När du är tillbaka i Sprite Editor klickar du på " Animation " och " angiven längd . " Du bör ange antalet bildrutor som din promenad cykel kommer att inkludera eftersom längden på animeringen . För denna handledning kommer du att göra den enklaste promenad cykeln möjligt : ange en animation längd två . Du bör nu se två miniatyrer av stående sprite . Öppna den andra , ställa in höger musknapp för att din bakgrundsfärg och använda verktyget dra rutan för att radera benen . Rita benen nu så att det framgår att mannen är promenader , med en framåt och den andra tillbaka . Klicka på den gröna bocken för att spara . Slutligen skapar en sprite av en färg för att representera golvet . Var noga med att stänga av öppenhet för golvet spriten .
    2 .
    använda resursen menyn för att skapa ett objekt som använder ordet spriten . Se till att den är markerad som synligt och fast , och spara den. Skapa ett nytt rum ( igen med resursen menyn) , och rita en enkel golv längs botten med ditt golv objekt och spara .
    3 .
    Skapa walkingMan objektet . Var noga med att ställa in walkingMan objekt som både fasta och synliga .
    4 .
    Lägg till ett " tryck mellanslag " händelse . Denna händelse kommer att använda två åtgärder . För det första, " flytta fast insatsen " inställd på en hastighet av 1 , en riktning höger, och med den relativa rutan markerad . För det andra hittar " köra kod " åtgärder under kontroll fliken och dra den till " tryck mellanslag " händelse agerande lista . En liten textredigerare dyker upp och du bör skriva in följande kod :

    //Ställ animeringshastighet till 1 .
    image_speed=1
    5 .
    Lägg till ett " release mellanslag " händelse . Denna händelse kommer också att innehålla samma två åtgärder , med några ändringar . Den fasta rörelse åtgärder i så fall snarare än att sätta hastigheten till 1 , kommer att sätta det till 0 , vilket gör att mannen slutar röra sig. Om du klickar på " kör " på denna punkt , då får du en animering av en man som går framåt när du trycker på mellanslagstangenten och stannar för att gå på plats när du släpper det . Det är förmodligen inte vad du vill. Du vill förmodligen din man att stå still när han inte går framåt , så du kommer att skriva en " köra kod " åtgärder för att uppnå detta . Denna gång skriver du in följande :

    //Ställ animeringshastighet till 0
    image_speed=0
    //Ställ animation ram till 0 , så att vår man är säker att stå och inte halvvägs genom en steg
    image_index=0
    6 .
    Lägg till walkingMan objekt till rummet och klicka på " play ".


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:vad är filändelsen LfM ?





Relaterade artiklar


  • thinkpad specifikationer
  • Compaq DL580 G5-specs
  • hur man kan kontrollera historia utskriftsjobb
  • hur du tar bort ett system återhämta partition
  • hur till vända på högtalarna till spira bildskärm
  • ThinkPad A3 / p specs
  • processor Uppgraderingsverktygen
  • hur man byter moderkort på en MacBook
  • Toshiba Satellite 1135-S125: uppgraderingsinstruktioner
  • RS-232 & RS-432 protokoll