Dator > fördelarna med pekare

  • fördelarna med pekare


  • Pekaren är en programmeringsteknik som tillåter programmeraren att hänvisa till en variabel med ett minne referens snarare än till variabeln själv . Den har fördelar och nackdelar över med direkta rörliga uppdrag och är en viktig programmering metod för nybörjare till mellannivå programmerare

    Pointer Referenser

    När du tilldelar en variabel i ett programmeringsspråk, en viss mängd systemminne som avsatts för att hålla sin data . För enkla variabler , kommer det oftast en liten mängd minne , men för listor och matriser av godtycklig längd , kan mängden minne som används vara mycket stora . Vissa funktioner och operationer som utförs på variabler kräver kopiera sina data till en arbetsplats , när de variabler som drivs på är stora mängden data som måste kopieras kan bromsa programmets funktion , eller i begränsat minne situationer , göra att programmet för . krasch

    Pekare undvika detta problem genom att skapa bokmärke platser i minnet , operationer görs sedan på minnesplatser , snarare än de faktiska uppgifter som lagras i variabeln . Betrakta som exempel ett program som läser flera tusen poster från en databas till en vektorvariabel . Om du utför en åtgärd som , " tillbaka den femte posten från samlingen , " i vissa icke-optimerade språk kommer detta att kopiera hela listan innan den femte posten kan hittas och extraheras . En pekare till samma minnesplats kan dock programmässigt hämta dessa data utan att hela matrisen som skall dupliceras internt .

    Pointer fel

    Man måste förstå den interna verksamheten i ett programmeringsspråk när du tilldelar variabler . Betrakta följande pseudokod :

    a=5
    b=a
    en=10
    skriva b

    I vissa språk , det " b=en " operation tilldelar värdet för variabeln "a" till variabel "b" I dessa fall kommer " print b "Operation återvända " 5 ", som var värdet av "a" på den tiden var det tilldelats "b" Men i andra språk , " b=a " skapar en pekare ( eller referens ) från "B " till " A ", som ger samma variabel två olika namn . På dessa språk , när värdet av "a" har ändrats , värdet på " b " är också förändrats , och resultatet av " print b "kommer att "5 . "

    Likaså när en variabel uppdrag är helt enkelt en referens , kan fel införas enligt följande :

    a=5
    b=a
    radera en
    skriva b

    I detta fall , om " b " och "a" är till samma variabel , när variabeln A skall utgå , rörlig " b " inte längre existerar , detta program avslutas med en avrättning fel .

    Varje språk har sina egna regler för hantering av pekare , referenser och rörliga platser minne , så tekniker lärde för ett språk måste justeras , baserat på programmeringsmiljö du använder .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man gör videospel utan programmering





Relaterade artiklar


  • IBM Thinkpad-serien 1 modell 41U minne specifikationer
  • hur man använder en kompromiss satellit USB TV
  • specifikationer för HP DL585 processorn
  • hur man formatera om HP-skrivare
  • hur koppla in min vista laptop till TV
  • HP 325 instruktioner
  • Network Attached Storage protokoll
  • Inaktivera BIOS-lösenord
  • hur man använder två webbkameror samtidigt på en dator
  • A105-s4547 processor specifikationer