Dator > hur man tecknar figurer i Java -applet

  • hur man tecknar figurer i Java -applet


  • Java applets är program skrivna i det objektorienterade programspråket Java . Applets tenderar att utföra en grundläggande uppgift , och göra det i en begränsad miljö som en webbläsare . Du kommer ofta att se appletar visa grafiskt innehåll , till exempel foton eller geometriska former. Rita rektanglar och cirklar med Java är ett arbete med den " Graphics " -klassen, som innehåller en mängd verktyg för att skapa och hantera visuellt innehåll. Utveckla sådana grafiskt innehåll öppnar en ny värld av konstnärliga uttryck inte är möjligt med text -baserade program. Den främjar också rik kommunikation med ditt program användare

    Du behöver : .
    Integrated Development Environment (IDE ) för Java


    1
    Ladda ner en gratis IDE . (se Resurser ) för att möjliggöra snabb och felfri utveckling av ditt grafiska applet .
    2 .
    Tryck på " Arkiv> Ny " på din IDE : s verktygsfältet för att skapa ett nytt Java- projekt . Välj det alternativ för att skapa en vanlig " Java-program , " i motsats till en " klass bibliotek " eller andra typer av projekt.
    3 .
    Namn projektet " ShapeApplet " och välj alternativet att skapa en huvudklass för detta projekt. Namn huvudklass " ShapeApplet. Main . " Typ dessa namn noga eftersom Java är skiftlägeskänsligt.
    4 .
    Markera alla programkod som IDE skapar i filen " Main. java " och tryck på " Delete " . Klistra in följande kod :

    /////////////////////////////
    paketet ShapeApplet ;

    import java. applet . * ;
    import java. awt . *;
    public class Main utökar Applet {
    public void init () {
    }
    public void paint ( Graphics g ) {
    g. drawLine ( 0,0 , 75 , 75) ,
    } }

    /////////////////////////////

    5 .
    Välj IDE : s alternativ för att driva projektet: . välja " Kör File " eller " Kör " under " Kör " -menyn
    6
    meddelande resultaten från programmet : ett litet fönster öppnas och visar en tunn svart linje som sträcker sig från dess övre vänstra hörn mot dess nedre högra . Klicka på fönstrets "X " knappen för att stänga det .
    7 .
    Ändra form av programmets grafiska genom att ersätta uttalandet " g. drawline . . . " med detta uttalande :

    g. drawRect ( 10 , 10 , 150 , 200 ) ;

    Re-kör programmet och märker resulterar rektangeln .
    8 .
    Skapa en fylld rektangel genom att stänga programfönstret och sedan ersätta den " drawRect " text med texten " fillRect . " Re-kör programmet
    9
    Ändra rektangel färg genom att skriva följande uttalande inför " g. drawRect " uttalande : .

    g. setColor ( Color. red ) ,

    ( Obs : du kan använda andra vanliga färger i stället för rött, men tänk på att ange din färg i gemener )
    10 <. . br > Skapa
    en cirkel genom att ersätta " g. drawRect " uttalande med :

    g. fillOval ( 10 , 10 , 200 , 200 ) ;
    11
    Rita en godtycklig polygon genom att ersätta den fullständiga " måla "-metoden med följande:

    allmänheten . void paint ( Graphics g ) {
    int [ ] xpoints={ 0 , 80 , 150, 200 , 350 } ;
    int [ ] ypoints={ 0 , 3 , 50 , 100, 150 } ;
    Polygon poly=new Polygon ( xpoints , ypoints , xpoints. length ) ,
    g. fillPolygon ( poly ) ; }


    Kör programmet som beskrivs i steg 5 .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man läser data från Access med hjälp av vb





Relaterade artiklar


  • APC 1000 specs
  • hur man installerar Java Solaris
  • Fujitsu B3020 specifikationer
  • dell M70 specifikationer
  • hur man radera alla data på ett gammalt dator
  • hur man använder ett USB-headset och högtalare uttaget på samma gång
  • compaq 2195us specifikationer
  • hur man installerar Java-program
  • vad är filändelsen VSI ?
  • eMachines t3830 specifikationer