Dator > hur man skapar en karta java ingång

  • hur man skapar en karta java ingång


  • Komponenterna i Java Swing biblioteket för att bygga grafiska användargränssnitt kommer med en standard InputMap som fungerar ganska bra för enkla former . Kommer dock att mer avancerade applikationer som behöver sina egna kortkommandon och andra anpassade verktyg för hantering av användarinteraktion kräver vissa ändringar av sina InputMap . Lyckligtvis utveckla en anpassad InputMap är inte särskilt komplicerad sak att utföra . Denna handledning kommer att anta att du använder NetBeans IDE Java , men det bör fortfarande arbeta med andra Ides, med vissa ändringar .

    Du behöver :
    Computer
    . Java .
    NetBeans IDE .


    1 .
    Skapa ett formulär med hjälp av fliken Design och släppa en enda JLabel in i formen . Skriv texten " Blanksteg har inte tryckts in . " som text för det , och lämna namnet på den etikett som jLabel1 , vilket bör vara standard .
    2 .
    Skapa en ny klass . Ge denna klass namnet " SpaceDownAction . " Det bör utvidga javax. swing. AbstractAction klass från Java biblioteket . Lägg till en privat jLabel variabel med namnet förälder till klassen , och ge den en konstruktor som tar en JLabel argument . Slutligen skapar ett tomrum metod som heter actionPerformed som tar en java. awt. event. ActionEvent parameter .

    Åtgärden kommer vara ganska enkelt : när actionPerformed metoden kallas, kommer denna åtgärd att ändra texten i det överordnade JLabel att säga " mellanslag trycks ned. " Koden följer :

    import java. awt. event. ActionEvent ;
    import javax. swing. JLabel ;
    public class SpaceDownAction utökar javax. swing. AbstractAction {
    privata JLabel förälder ;
    SpaceDownAction ( JLabel förälder ) {
    detta . parent=förälder ,
    }
    offentliga void ( ActionEvent e) {
    parent. setText ( " mellanslagstangenten trycks . ");
    } }


    3 .
    Bygg InputMap . Byt tillbaka till din form klass och lägg till följande variabler till den .

    InputMap iMap=new InputMap () ;
    ActionMap amap=new ActionMap () ;
    SpaceDownAction spaceAction ;

    Inne i konstruktorn för formuläret , du måste initiera spaceAction genom att ge den identitet förälder jLabel . Du måste koppla en tangenttryckning med en åtgärd namn i InputMap . (se referenser 2 ) Och slutligen, måste du koppla SpaceDownAction med en åtgärd namn i din ActionMap .

    Koden för att göra detta är följande . Än en gång vill du sätta detta i formuläret konstruktor (se referenser 1) :

    spaceAction=new SpaceDownAction ( jLabel1 ) ,
    iMap. put ( KeyStroke. getKeyStroke ( " SPACE " ) , " spaceDown " ) ;
    aMap. put ( " spaceDown " , spaceAction ) ;

    Slutligen måste du tala om jLabel1 att använda din anpassade IMAP som sin InputMap och att använda amap som sin egen ActionMap .

    jLabel1. setInputMap ( JComponent. WHEN_FOCUSED , IMAP ) ,
    jLabel1. setActionMap (AMAP ) .
    4
    Kör och tryck mellanslag . Etikettens text bör omedelbart byta för att informera dig om händelsen .

    tips och varningar


  • Om en åtgärd inte behöver gå tillbaka till sitt moderbolag komponent , men i stället är en genväg för att uppnå någon annan åtgärd, då finns det ingen anledning för den överordnade variabeln i åtgärden .

Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:Hur konvertera en lång variabel i bytes i Visual Basic





Relaterade artiklar


  • hur man hittar datum för senaste ändring av en webbsida
  • lista över AMD Opteron processorer
  • säkerhetsinformation om Toshibas bärbara datorer
  • SONY PCG 7192l specifikationer
  • hur man fyller Brother HL 2150 toner
  • dell inspiron 13 mini-kortplats specifikationer
  • hur man spelar in med FIREPOD
  • hur man fyller Vivera-bläck
  • rensar listboxen
  • IBM ThinkCentre: hur du installerar minne?