Dator > hur man gör en meny i Game Maker 6

  • hur man gör en meny i Game Maker 6


  • Game Maker är ett program designat av YoYo Games att göra det enkelt för de med liten eller ingen erfarenhet av programmering att utveckla spel . Vissa funktioner kräver lite kunskaper i programmering i inbyggda Game Maker Language ( GML ) . En huvudmeny är ett bra exempel på ett av dessa funktioner

    Du behöver : .
    Game Maker 6 eller senare


    1
    Skapa ett objekt av . högerklicka på objektträdet och välja " Skapa nytt objekt . " Namnge objektet " huvudmenyn . " Det finns ingen anledning att skapa en sprite , menyn kommer att dras med den interna GML kommandon . Men du måste lämna "Synlig" förkryssad , annars din meny inte visas .
    2 .
    Skapa en " Create " händelsen för " Main Menu " objekt . Dra " köra kod " åtgärder från kontroll fliken i fönstret Åtgärd . Infoga följande kod i GML kodfönstret :

    menu_options [ 1 ]="Start " ,
    menu_options [2 ]="Inställningar " ;
    menu_options [ 3 ]=" End Game " ,

    väljare=1 ;

    Detta definierar en array av dina viktigaste menyalternativ , och väljare kommer att indikera nuvarande menyalternativ. I detta fall kommer det förvalda alternativet vara "Start ".
    3 .
    Skapa en " Draw " händelse i menyn objektet . Återigen drar du en ny " köra kod " åtgärder i åtgärdsfönstret . Infoga följande kod i fönstret :

    for (i=1 ; i <= 3 ; i +=1 ) {

    draw_text ( 300 , 25 * Jag + 200 , menu_options [i ] ) ; }


    draw_text 280 ( , 25 * väljare + 200 , " * " ) ;

    för-slinga går igenom varje av alternativen tidigare definierats i menu_options arrayen och drar texten i matrisen ca 300 pixlar från vänster sida av skärmen och börja 200 pixlar från toppen . Slutligen drar det en asterisk bara 20 pixlar till vänster om den aktuella menyn.
    4 .
    Skapa en " Key Press " händelse . Lägg till följande kod GML åtgärder :

    if ( väljare=1 ) room_goto (3 )
    if ( väljare=2 ) room_goto (2 )
    om ( väljare=3 ) game_end ( )

    Detta definierar vad som ska hända när användaren trycker " Enter ". Om väljaren är satt till 1 , är menyn plats "Start ". I detta fall bör i början av spelet börjar i tredje rummet . Meny alternativ 2 tar dig till menyn , som kommer att rum 2 , och du kan använda samma handledning för att skapa ett alternativ på menyn . Slutligen avslutar alternativ 3 spelet
    5
    Skapa en " Key Tryck pil upp " händelse med detta GML -kod: .

    om ( väljare > . 1) sedan väljare -= 1
    6
    Skapa en " Key tryck pil " evenemang och använda denna kod :

    if ( väljare <. 3 ) sedan väljare +=1
    7
    Skapa ett rum och lägga till menyobjekt till rummet
    .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur räkna på en webbsida med hjälp av JavaScript





Relaterade artiklar


  • hur man använder AppleScript för att starta program
  • Hur du kopierar en hel tabell i en annan tabell som använder MySQL
  • Hur konvertera ett tal till ett datum i vb
  • hur man skriver en batch fil för att kopiera en fil
  • Java Runtime exec tutorial
  • hur man gör en extern batteri för bärbar dator
  • Compaq DL580 G5-specs
  • Eee PC 904ha vs 901ha
  • hur till extraktet html -taggar från en sträng
  • eMachines t2080 specifikationer