Dator > hur man skriver en C + + -program för att simulera en digital klocka

  • hur man skriver en C + + -program för att simulera en digital klocka


  • Standard-C + +-bibliotek innehåller ett antal funktioner och strukturer för att hjälpa programmerare att hantera tid i sina ansökningar . I den här guiden kommer du att skapa en C + + klass som heter klockan som ska fungera som ett enkelt omslag runt time_t och TM strukturer som används av C : s tid bibliotek , och även omfatta en enkel prov program som kommer att använda denna klocka klass för att mata systemet tid till konsolen .

    Du behöver : .
    C + + kompilator
    C + + Standard Library .
    Textredigerare eller C + + IDE .


    1 .
    Skapa dina filer . Detta program kommer att kräva tre filer : en clock. h headerfil att definiera Klocka klass , en clock. cpp C + + källfil att definiera genomförandet av klockan klassen , och slutligen ett enkelt exempel program med denna klass i main. cpp .
    2 .
    Definiera klockan klassen . Öppna clock. h sidhuvudfilen och definiera strukturen på klockan klassen genom att skriva in följande kod i den .

    # ifndef _CLOCK_H
    # define_CLOCK_H

    klass Clock {
    allmänheten
    int getHours () ;
    int getMinutes () ;
    int getSeconds () ;

    std: : string getTime ( ) ;

    Klocka () ;
    privat :
    } ;

    # endif /* _CLOCK_H * /

    Klassen har definierats som har fyra viktiga funktioner ( förutom konstruktorn Klocka () ) . Den getHours , getMinutes och getSeconds funktioner kommer varje hämta en annan del av tiden från C + + Standard Time bibliotek , med hjälp av det nuvarande systemet tid som dess guide . Den getTime ( ) -funktionen kommer att formatera dessa i ett standard TT: MM : SS sträng , som ni är vana att se på digitala klockor .

    ifndef , definiera och endif taggar är valfria , men är det en god idé att komma in med dessa . När man bygger större projekt , kommer även dessa taggar säkerställa att en viss header -fil läses in i minnet bara en gång . Detta minskar risken för cirkulära beroendet fel , och gör en vana att alltid ta med dem i nya header -filer nu kommer att spara mycket huvudbry senare på vägen .
    3 .
    Genomföra klockan klass . Öppna din clock. cpp fil , och genomföra alla de funktioner som du har definierat i sidhuvudet fil genom att ange följande :

    # include
    # include ;
    # include " clock. h "

    Klocka : : Klocka () { }


    int Klocka : : getHours () {
    time_t sekunder=tid ( NULL ) ;
    struct tm * timeinfo=localtime ( sekunder) ,
    återvända timeinfo-> tm_hour ;
    }

    int Klocka : : getMinutes () {
    time_t sekunder=tid ( NULL ) ;
    struct tm * timeinfo=localtime ( sekunder) ,
    återvända timeinfo-> tm_min ,

    }

    int Klocka : : getSeconds () {
    time_t sekunder=tid ( NULL ) ;
    struct tm * timeinfo=localtime ( sekunder ) ;
    återvända timeinfo-> tm_sec ;

    }


    std: : string Klocka : : getTime ( ) {
    std: : sträng tid ,
    std: : stringstream ut ;
    ut tid=ut . str () ;
    out. str ("");
    tid +=":";
    ut tid +=out. str () ;
    out. str ("");
    tid +=":";
    ut tid +=out. str ( ) ,
    tillbaka tiden;

    }

    Börja längst upp är konstruktören , Klocka () . Detta är en mycket enkel klass , så det finns ingen anledning att göra något speciellt här , så konstruktören lämnas tomt .

    Nästa är getHours , minuter och sekunder funktioner . Dessa funktioner hämta lokal tid , mätt i sekunder , GMT , sedan januari 1970 på de flesta datorer , omvandlar den till TM struktur ges av C + + bibliotek och slutligen hämtar timmar, minuter och sekunder av detta värde i en mänsklig form .

    Slutligen har getTime dessa värden tillsammans i en sträng med ett gemensamt format som skiljer timmar, minuter och sekunder med kolon .
    4 .
    Skapa ett enkelt program att använda den. Öppna din main. cpp filen och skriver följande program i den . #

    omfatta
    # include " clock. h "

    int main ( int argc , char * const argv [ ] ) {
    Klocka * klocka=new Klocka () ;
    std: : cout getTime ( ) ;
    returnera 0 ;
    }

    Detta mycket enkla program skapar ett nytt klocka objekt, så får det nuvarande systemet tid från det och utgångar den till standard ut . Slutligen returnerar 0 till operativsystemet , för att informera det operativsystem som programmet flöt smidigt utan fel .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man lär sig att programmera en dator





Relaterade artiklar


  • Felsökning heliga GeForce FX 5200
  • hur du sparar till en flash-enhet som orsakar en blå skärm
  • hur du tar bort pappersfacket på en HP 5650
  • hur man köper en bärbar dator nätadapter för en Dell Inspiron
  • Hur man överför från en flyttbar disk g till en mobiltelefon
  • hur man fixar förvanskad video på en PowerBook G4
  • hur man fyller en Canon LBP-5000
  • Hur överklocka en 7800 GS AGP
  • hur reparera nätadaptern på en HP laptop
  • HP 8660c specifikationer