Dator > hur man bygger en spelmotor för nybörjare

  • hur man bygger en spelmotor för nybörjare


  • En spelmotor är en stor bit av programvara som kraftigt kan öka din effektivitet spelprogrammering. Med en bra robust motor , blir speldesign mer en fråga om innehåll än en fråga om programmering . Utforma en spelmotor som uppfyller dina behov kan vara en stor och komplex uppgift , men det är möjligt att skapa ett som stöder ett antal spel utan att behöva spendera månader att designa den mest allmänna motorn möjligt

    Du behöver :
    Compiler för det språk du valt.


    1 .
    Design i spelmotorn som passar dina behov . Komponenter bör innehålla en ingång hanterare , ett spel stat chef och en renderingsmotor . Ett minne chef och logger kommer att göra det enklare att hantera spelmotor senare . För första försöket , är det bäst att hålla sig till dessa grundläggande komponenter , och inte försöka något mer sofistikerade .
    2 .
    Skapa kärnan . Detta är vad som driver motorn . Den innehåller de viktigaste spelet loop, som kontrollerar ingång , uppdaterar spelet och sedan drar lämplig scen .
    3 .
    Skapa ingången föraren . Här kommer du lära dig lite om systemet du arbetar med . I Windows kan du fånga nyckel eller mus meddelanden och lägga till dem i en kö i din hanterare , eller så kan du använda DirectX att göra detta . Under Linux eller Mac , är insatsvara vanligen hanteras genom callbacks .
    4 .
    Design manager spelet staten . Detta är den komponent som uppdaterar spelet stat grundad på användarens input . Det kan omfatta spelregler , fysik , artificiell intelligens och alla nätverkskomponenter . För ditt första försök , försök att hålla sig till spelreglerna och kanske lite enkel fysik . Du kan lägga till mer komplexa komponenter senare.
    5 .
    Skapa renderingsmotor . Som alltid försöka att inte göra detta alltför komplexa . Ditt första försök bör inriktas på att lära de viktigaste komponenterna i motorn och hur de interagerar med varandra , snarare än att försöka göra de mest robusta renderaren som hanterar den största mängden polygoner .
    6 .

    Utarbeta ett enkelt spel som man kan testa motorn och dess komponenter . Fokus på felsökning motorn och se till att det är lätt att skriva spel för det . Se till att testa varje komponent noga .

    tips och varningar


  • Håll det enkelt . En spelmotor kan vara en komplex och svåra att hantera mjukvara . För en nybörjare är det bäst att fokusera på de saker som gör det att fungera .
  • Överväg att lägga till komponenter från tredje part för att din motor . Om du inte vill börja om från början , har mycket av arbetet redan gjort för dig med dessa komponenter. Du kan välja mellan en mängd rendering motorer, fysik , nätverkskomponenter , etc.
  • Använd programmeringsspråk som du är mest bekväm , eller är bäst lämpade för den miljö där du vill att dina spelmotor att arbeta . C /C + + och Java är logiska val , men Perl , kan Ada , Ruby eller Python fungerar lika bra .

Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:vad är filändelsen GBF ?





Relaterade artiklar


  • grafikkort tutorial
  • hur till vända min MacBook till en GPS-navigator
  • hårddisk uppgradering av
  • hur man använder en USB-diskettenhet
  • hur man byter en fixeringsenhet i en Color LaserJet CP2025
  • Felsökning heliga GeForce FX 5200
  • Toshiba L305 s5907 specifikationer
  • hur reparera en skadad TIB-fil
  • hur du ansluter playstation registeransvariga att en skrivarport
  • HP 8660c specifikationer