Dator > hur du gör din egen spelmotor

  • hur du gör din egen spelmotor


  • En spelmotor är en mjukvara som används för att skapa många olika typer av spel . En bra , robust motor utför de uppgifter som är gemensamma för många spel , så att spelet skaparna behöver bara utforma innehållet , i stället för reimplementing samma stycken för varje spel . Motorn kan vara komplicerat nog att hantera 3- D onlinespel , 2- D brädspel och online trivia spel , eller det kan utformas helt enkelt att genomföra kortspel . Utforma en kan vara en utmaning att sträva efter , men en som kan vara mycket givande för spel kreatörer som vill genomföra flera spel .

    Du behöver :
    kompilator för det språk du valt


    1
    Skapa de grundläggande verktygen motorn kommer att använda. . Du behöver ett minne manager, som varje objekt som skapas kommer att använda för att allokera minne , så att du kan hålla koll på minnet använda och rengöra upp oanvända bitar . Du bör också bygga en logger , som kommer att användas av de olika delarna att hålla koll på vad de gör som de gör det . Loggning är ovärderlig för större motorer . Du behöver också en kärna , där den viktigaste matchen slingan fungerar , och bestämmer vad uppgift att utföra nästa .
    2 .
    Design spelmotorn arkitektur . De viktigaste komponenterna i en motor är den ingående hanterare , spelet staten uppdateringsprogrammet och renderare . Ingången handler läser användaren matar in och översätter dem till kommandon motorn förstår . Uppdateringsprogrammet uppdaterar spelet stat baserad på spelets regler , fysik och AI . Renderaren drar nuvarande spel staten som användaren är tänkt att se den .
    3 .
    Genomföra ingång föraren . Du kommer att vilja kunna hantera tangentbord, mus och joystick ingångar , och lämna utrymme för andra människa-dator interaktion enheter . Dessa ingångar bör kartlägga på ett intuitivt sätt att kommandon som får skickas till spelet staten uppdateringsprogrammet .
    4 .
    Skapa uppdateringsprogrammet spelet staten . Detta kommer att få användaren matar in och uppdatera spelet stat baserad på dem och spelets regler . Det kan vara den mest komplexa komponenten , eftersom den kommer att behöva hantera spel fysik , och tillåta spel skapare att genomföra spelregler . Om din spel kommer vara online , det gäller nätkomponenterna gå hit , och det kommer att ta många trodde att avgöra vilka uppdateringar servern ska utföra och vilka uppgifter kunden ska hantera .
    5 .
    utforma och genomföra den renderingsmotor . Detta kan också vara mycket komplex, men inte alltid behöver vara . Om ditt spel kräver avancerad 3- D grafik , kommer du vill ha mer av denna komponent . Hur mycket tid och ansträngning du behöver för att sätta i din renderaren beror mycket på vilken typ av spel du vill skapa .
    6 .
    testa och felsöka komponenterna . Överväga att ta fram verktyg som hjälper Game Creators med varje komponent . Dessa kan vara ett bra sätt att testa de enskilda delarna. Du kanske också vill prova att skapa ett relativt enkelt spel , för att se till att det är lätt att implementera en med din motor , och att bekräfta att programvaran som du skapat fungerar som avsett .

    tips och varningar


  • Tillbringa så mycket tid på att designa motorn som genomför det . En bra design kommer att bli lättare att genomföra , och kommer att spara mycket felsökning tid senare .
  • Tänk på de klasser av spel du vill att din motor för att kunna genomföra . Det finns ingen anledning att skapa en komplex 3- D renderingsmotor för enkla kortspel .

Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:Definitionen av en Java Virtual Machine





Relaterade artiklar


  • hur man använder Logitech Z Cinema med ett Creative SoundBlaster ljudkort
  • Presario 2100 specs
  • hur du vill justera en ny patron på en skrivare
  • hur man installerar och konfigurerar Wampserver ( Apache, PHP , MySQL ) på en Windows PC med IIS
  • DirectX 9.0-kompatibelt grafik adaptrar
  • hur man kan justera ett 56K modem
  • specifikationer för emachine ms-7211 moderkort
  • hur man listan på Craigs lista
  • säkerhetsinformation om Toshibas bärbara datorer
  • hur du ansluter till Internet med en Tungsten E2