Dator > hur du gör din egen dator tärningsspel

  • hur du gör din egen dator tärningsspel


  • Enkel tärningsspel kan lätt skapas i Java genom att skapa en wrapper runt Random klass som kallas Dice . Detta omslag kommer att innehålla en enkel tärningsspel och kan användas som en tärning abstraktion inom ett större program utan att behöva oroa sig slumptal frön och andra tekniska detaljer . Eftersom det är tänkt att vara utbyggbart , kommer denna klass innehåller alternativ för att ange hur många sidor av en tärning och antalet samtidiga rullar för att utföra

    Du behöver : .
    Java Development Kit
    Java runtime motor .
    Java IDE eller textredigerare .


    1 .
    Skapa en " Nedrullningsbar " gränssnitt . Detta kan göras genom att skapa en ny klass fil och skriva följande inuti :

    /**
    * Detta gränssnitt definierar objekt som kan rullas i stil med tärningarna <. br /> * @ author Amber Rollins
    * /
    offentligt gränssnitt Nedrullningsbar {
    /**
    * Rolls ett enda objekt och returnerar resultatet av rullen .
    * @ return resultatet av rullen
    * /
    int rulle () ;

    /**
    * Rulla ett antal föremål och återlämna totala rullade .
    * @ param antal antalet objekt att rulla
    * @ return summan av alla rullar
    * /
    int rulle ( int antal ) ; }


    2 .
    Skapa en " Dice " klass som implementerar Nedrullningsbar gränssnittet. Gränssnittet definierar den minsta funktionalitet som kommer att krävas för en tärning klass , men att gränssnittet fortfarande måste genomföras .

    public class Dice {
    //Fyll i resten med hjälp av steg 3-5 .
    }
    3 .
    Skriv två konstruktorer , en som tar inga argument som förutsätter en sex tärningen skapas , och en annan som tar antalet sidor på tärningen som ett argument .

    /**
    * En dör skapas med 6 sidor
    * /
    offentliga Dice () {
    random=new Random ( ) .
    sidor=6 ;
    }

    /**
    * En dör skapas med ett visst antal sidor
    * @ param sidor numret . av sidor till dö
    * /
    offentliga Dice ( int sidor ) {
    detta () ;
    this. sides=sidor ;
    }

    4 .
    Skriv två rullar funktioner för att uppfylla kraven för gränssnitt deklareras i Nedrullningsbar . En funktion kommer att användas för att utföra en roll, och den andra kommer att användas för att utvidga detta till att utföra en serie av rullar allt på en gång och tillbaka resultatet.

    public int rulle () {
    //Lägg till 1 eftersom de möjliga resultaten går från 0 till sidor-1 ( se referenser 1 ) , och det är inte så vanlig tärning beter
    återvända random. nextInt ( sidor ) +1 .
    }

    public int rulle ( int antal ) { int
    totalt=0 ;
    for (int x=0 , x totala +=rulle () ; }

    återvända totalt ;
    }
    5 .
    Skriv en huvudfunktion som kommer att spela en enkel hög rulle tärningsspel . Det här spelet kommer att tillåta två spelare för att nå rulla en tärning , och den högsta rullen kommer att vinna.

    public static void main ( String [ ] args ) {
    try {
    Dice d=new Die () ;
    System. out. println (" Spelare ett . . . tryck på valfri tangent för att rulla . ");
    System. in. read () ;
    int oneRolls=d. roll () ;
    System. out. println (" Spelare ett rullar ett " + oneRolls ) ;

    System . out. println ( "Spelare två . . . trycka på valfri knapp för att rulla . ");
    System. in. read () ;
    int twoRolls=d. roll () ;
    System . out. println ( "Spelare två rullar ett " + twoRolls ) ;

    om ( oneRolls > twoRolls ) {
    System. out. println (" Spelare vinner . ");
    } else {
    System. out. println (" Spelare två segrar . ");
    }

    } catch ( IOException e) {
    e. printStackTrace () ;
    System . exit (-1 ) ; }



    }

    tips och varningar


  • Java genererar pseudorandom nummer-siffror som verkar vara slumpmässiga, men är inte-från ett startvärde . Eftersom den förvalda konstruktorn för Random klassen använder det nuvarande systemet tiden i millisekunder som ett startvärde , kommer flera tärningar som genereras inom samma millisekund rulla alltid samma nummer i samma ordning . Av denna anledning är det tillfälliga objekt inom tärningarna klassen deklarerade static .

Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man installerar asp.net





Relaterade artiklar


  • A105-s4547 processor specifikationer
  • hur du tar bort ett Cruzer U3 partition på en SanDisk
  • hur du tar bort moderkortet på en hp pavilion ze5620us
  • min HP Officejet J5780 fungerar inte med Windows Vista
  • Inaktivera trådlösa tjänster på Lenovos bärbara datorer
  • hur mörkare skriva på en Dell Latitude D430
  • hur man ansluter en CD / RW-enhet och DVD-läsare till ett moderkort
  • hur du ställer CMOS på en gateway G6-400C dator
  • Hur får man en död enhet starta
  • hur man gör datorhögtalare trådlös