Dator > mänskliga dator gränssnittsdesign riktlinjer

  • mänskliga dator gränssnittsdesign riktlinjer


  • Målet med att följa god människa dator -gränssnitt ( HCI ) konstruera riktlinjer är att skapa effektiva gränssnitt som hjälper en datoranvändare göra datorrelaterade uppgifter . Användare bör snabbt kunna se och förstå sina alternativ , och gränssnittet ska visa dem , lika lätt och så enkelt som möjligt , hur man uppnår ett visst mål . " The Human-Computer Interaction Handbok : Fundamentals , den tekniska utvecklingen och nya tillämpningar , " Sears Jacko säger att du kan minska alla riktlinjer ner till två grundläggande principer: när det gäller datorer , inte göra användare tycker eller arbete .

    Test

    " Don't Make Me Think : ett sunt förnuft till Web Usability " . Steve Krug , säger den viktigaste riktlinjen är att testa , testa och testa igen , redan från början . Han kallar detta " användbarhetstest . " Börja med att titta på webbplatser konkurrent webben eller webbplatser du vill. Komma med en uppsättning av uppgifter särskilt till webbplatsen du bygger , som beställer en produkt. Sedan hitta någon som aldrig har använt platsen , be honom eller henne att göra ett antal uppgifter , och se och spela in hur de gör . Identifiera hur gränssnittet hjälper eller förvirrar dem . Därefter designa din egen sajt på papper . Gör användbarhetstester på prototyper , successivt förfina varje prototyp med nya försökspersonerna tills du är nöjd de kan slutföra de uppgifter så lätt som möjligt .

    förutse

    Vid utformningen någon programvara , tänk på att gränssnittet ska förutse en användares behov . Det bästa sättet att göra det är inte att förvänta sig att användarna har att leka eller experimentera för att räkna ut hur att göra vad de vill göra . Gränssnittet bör göra alla uppgifter och handlingar användare så enkelt och självklart som möjligt .

    Konsekvens

    Samtidigt som användarna behöver för att göra olika uppgifter , är det oftast så att dessa uppgifter kan delas upp i en uppsättning gemensamma komponenter . Till exempel , när du använder en ordbehandlare , börjar varje främsta uppgift genom att gå till samma menyraden , och varje del av menyraden ser ut och fungerar på liknande sätt. Kort sagt , du vill behålla , så gott du kan , ett enhetligt utseende , känsla och beteende under varje nivå av ansökan .

    verkningsgrad användare

    Du mäta produktiviteten i vilken dator som helst tillämpning av produktiviteten i användaren, inte ansökan . Till exempel, om en användare tar , säg, 10 sekunder för att göra en uppgift med hjälp av en ansökan, men tar 15 sekunder att göra samma uppgift i en annan utformning av samma program , det förra är bättre än de senare , även om det senare programmet använder datorresurser mer effektivt än det förra.

    Synliga Navigering

    Se alltid till navigationssystemet så enkel och lätt att använda som möjligt . Återigen , gör inte användarna "tänker " om hur man använder det navigeringssystem , inte göra dem komma ihåg en massa saker för att undvika att gå vilse i ansökan .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man skapar en grundläggande C + + program





Relaterade artiklar


  • specifikationer för emachine ms-7211 moderkort
  • hur man startar upp från en återställnings-CD
  • hur du uppdaterar bläcknivåerna på en Dell 924
  • hur man öppnar på baksidan av en Eee PC 1000
  • databranschen analys
  • Hewlett Packard pavilion underhållning dv2000 laptop specifikationer
  • acer aspire L100 specifikationer
  • hur du ställer in ett lösenord på Western Digital Externa hårddiskar
  • hur man installerar en Epson 777
  • Eee PC alternativ