Dator > hur man skapar en hish poäng hålla program i Python

  • hur man skapar en hish poäng hålla program i Python


  • Detta är en guide som hjälper början studenter som har lite erfarenhet av programmering . För denna guide kommer det att antas att du redan har en version av Python installerat på din dator . Denna guide lär dig hur du skapar ett program för att hålla reda på höga poäng för ett spel

    Du behöver : .
    Varje version av Python
    .
    En dator som kan köra Python .
    .


    1 .
    Första körningen din favorit version av Python . När python är öppen , om det finns tidigare arbete redo visar sedan öppna en ny modul genom att klicka på filen i det övre vänstra hörnet av skärmen klickar nya modulen . Om inte så gå vidare till steg 2 . Skärmen bör se ut enligt följande .
    2 .
    att börja göra programmet börja med att göra några standard variabler som programmet kommer att använda . Du behöver en tom lista för poäng för ditt spel . Det enklaste sättet att göra detta är att göra en variabel som heter " poäng " och ställ in den lika med en uppsättning tom parentes . Detta program kommer också köras på grundval av användarnas input så det skulle vara bäst att skapa en standard val för det program du använder innan användaren har en chans till ingång någonting . Man kan exempelvis använda variabeln Choice=ingen
    3 .
    När du har dessa default variabler som du kommer att behöva göra en while-slinga så att ditt program fortsätter att visas tills användaren vill avsluta programmet . ( Även om valet !=0 ) Innan du börjar programmera kärnan i ditt program skulle det vara bäst att visa en meny för användaren så att de vet vad deras val . Gör en print ( " " " " "" ) uttalande och placera dina instruktioner i mellan citationstecken . Till exempel , om du vill tala om för användaren att stänga in "0 " , eftersom denna guide jag använde som exempel " medan valet=0 ! " för min while-slinga , gör en display som säger " 0-Exit " . Det är också här som du kommer att bestämma vad du vill programmera ditt program att göra .
    4 .
    nu gör ett annat val variabel som kommer denna gång att fastställas genom ett användardata . Choice=input ("" ) . Du kan placera ett meddelande som du vill för användaren inne i input -kommandot .
    nu att användaren ger input det är dags att börja göra kommandona . Att vara låt oss göra kommandot exit . Kör en ifelse struktur från denna punkt fram till slutet av ditt program
    " om val == " 0 ".
    print ( " Good-bye . " )
    Detta talar ditt program att avsluta och skriva ut strängen " Good-bye . " Anges 0 . Samtidigt denna ingång kommer att sluta ditt program .
    5 .
    Nästa är att visa befintliga höga poäng . Efter vår ifelse struktur :
    Elif val == " 1 " :
    print ( " High Scores " )
    för poäng i betyg :
    print ( poäng )
    Detta talar om för programmet att skriva ut alla tillgängliga höga poäng när 2 tas upp . Raden " för poäng i betyg : " talar om för programmet att hänvisa tillbaka till " värderingar " lista som skapades i början av detta program och lägga det i den variabeln som en lista och sedan skriva ut listan med betyg . .
    6
    Nästa ingången "2 " kommer att ges till att lägga till en värdering som visas i menyn för programmet :
    Elif val == "2 " :
    poäng=int ( input ( " Hur många poäng fick du ? " ) )
    scores. append ( poäng )
    Denna del av programmet frågar användaren hur många poäng fick de och sedan den andra raden sparar användaren input i listan som heter " betyg " ovan
    7
    Input "3 " kommer att ges till att ta bort en värdering: . .
    Elif val == "3 ":
    poäng=int ( input ( " Ta bort som värdering : ? " ) )
    om poäng i betyg :
    betyg . ta bort ( poäng )
    annat :
    print ( poäng , " finns inte i höga poäng listan . " )
    Denna del av programmet frågar användaren hur många poäng de skulle vilja bort och sedan tar bort den punkten från listan som heter " poäng " . Som en service till användaren Det berättar också användaren om värdering som de kom in var i höga betyg listan i första hand .
    8 .
    Input "4 " kommer att sortera höga betyg i ordning från högsta till lägsta :
    Elif val == " 4 " :
    betyg . sort ( )

    scores. reverse ( )
    Denna del av programmet använder två funktioner som är redan en del av Python. Funktionerna är att berätta för dina program att titta på antalet värden i din " poäng "-listan och sortera dem från högsta till lägsta.
    9 .
    att avsluta ditt program måste du fylla i ifelse struktur . Den sista delen av programmet kommer att användas för att hantera ingångar annat än " 0 " , " 1 " , " 2 " , "3 " , eller "4 " samtidigt som den ifelse struktur :
    annat :
    print ( " Tyvärr, men " , valfrihet , " är inte ett giltigt val . " )
    Denna sista del av programmet enkelt talar om för användaren om registreringen var giltig eller inte .
    När du har slutfört detta steg du har avslutat din höga poäng programmet och bör se ut ungefär som i följande exempel .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:hur man skapar fet text på en webbsida





Relaterade artiklar


  • Hur du tar av toppen av en Color LaserJet 2600n
  • specifikationer för ett OptiPlex sx280
  • typer av VGA-kontakter
  • hur man byter omriktaren på en iBook G3
  • hur till få min ViewSonic projektorn för att fungera på min mac
  • metoder för riskanalys och hantering mjukvaruprojekt
  • ThinkPad A3 / p specs
  • hur man installerar en Acer Aspire 9500 sjunka serie värme
  • gör HP bärbara datorer har interna hårdvara modem?
  • Hur felsöker jag en Toshiba dp120f?