Dator > hur man skapar en bödel spel med java

  • hur man skapar en bödel spel med java


  • Alla kommer ihåg att spela ordet gissningstävlingen Hangman som barn . En spelare väljer i hemlighet ett ord . Den andra spelaren har att gissa bokstäver som kan finnas i ordet . Om hon har rätt , är bokstäverna till . Om hon är fel , är en annan kroppsdel för bödeln dras i. Denna ska tutorial undervisar dig hur man skapar en enkel Hangman spel som kan spelas av två personer som använder programmeringsspråket Java

    Du behöver : .
    Dator .
    Java Runtime Environment .
    Java Development Kit .
    Textredigerare eller Java IDE .


    1 .
    Bygg huvudspelet slingan . Skapa en klass som kallas Main , och skriver följande huvudsakliga funktion .

    klass Main {
    statisk boolean playingGame=true ;
    statisk ArrayList triedLetters=new ArrayList () ; statisk int gissningar=0 ;
    statisk String secretWord ;

    public static int main ( String [ ] args ) {
    secretWord=askForWord () ;
    medan ( playingGame ) {
    printBodyAndTriedLetters () ;
    printWordSoFar () ;
    getLetter () ;
    om ( gameStatus ( ) == 1 ) {
    System . out. println ( " Du vinner !");
    återvända 0 ; }
    else if ( gameStatus ( ) == -1 ) {
    System. out. println (" ! Du förlorar Secret ord var : " + secretWord ) ;
    återvända 0 ; }

    System. out. println () ;
    System. out. println () ;
    System . out. println () ; }

    } }


    Detta lägger ut spelets struktur och ger dig fem funktioner du behöver skriva att slutföra spelet : askForWord ( ) , printBodyAndTriedLetters ( ) , printWordSoFar ( ) , getLetter () och gameStatus () .
    2 .
    Skriv askForWord funktionen . Denna funktion kommer att vara ganska enkel . Använd BufferedReader klassen som kommer med Java för att få ett hemligt ord från konsolen , och sedan skriva ut ett hundratal linjer för att dölja ordet .

    public static String askForWord () {
    BufferedReader in=ny BufferedReader ( ny InputStreamReader ( System. in )) ,
    System. out. print ( "Vad är det hemliga ordet : ") ;
    String ord=in. readLine ( ) toLowerCase ( ) ;
    for (int x=0 , x <100 ; x + + ) {
    System. out. println ( . ) ; }

    retur ( ord ) ; }

    ( se Referenser 1 )
    3 .
    Skriv printBodyAndTriedLetters () -funktionen . För detta kommer du att skriva ut hängdes kroppsdelar baserat på antalet gissningar spelaren har haft hittills , och skriva ut alla bokstäver hon har provat .

    public void printBodyAndTriedLetters ( ) {
    //Om noll gissningar , kommer ingen av dessa bedöma som sant .
    //Om två , då både första och andra kommer att bedöma som sant .
    if ( gissningar >=1 ) System. out. println ( "huvud " ) ;
    if ( gissningar >=2 ) System. out. print (" body " ) ;
    if ( gissningar >=3 ) systemet. out. print ( " Left Arm " ) ;
    if ( gissningar >=4 ) System. out. print (" Right Arm " ) ;
    if ( gissningar >=5 ) System. out . print ( " vänster ben " ) ;
    if ( gissningar >=6 ) System. out. print (" höger ben " ) ;

    //Du vill att bokstäverna står i alfabetisk ordning .
    Collections. sort ( triedLetters ) ,
    för ( String brev : triedLetters ) {
    System. out. print (letter + "" ) ; }

    System . out. println () ; .
    }
    4
    Skriv printWordSoFar () . Du vill jämföra varje bokstav i ordet med försökte bokstäver och skriva ut dessa brev som matchar . Om ingen matchning hittas , vill du skriva ut ett understreck ("_").

    public void printWordSoFar () {
    for (int x=0 , x brev=secretWord. substring ( x ) ,
    boolean finns=false ;
    för ( String t : triedLetters ) {
    om ( letter. startsWith (t) ) { System. out. println
    (t );
    hittades=true ; }

    }
    om ( hittade ) System. out. println ! ("_");
    } }

    5 .
    Skriv getLetter () . Detta är faktiskt enklare än det verkar . I brevet kommer att testas av gameStatus , så allt du behöver göra här är återanvända koden från steg 2 för att hämta ett brev från användaren.
    6 .
    Skriv gameStatus () . För att göra detta , återanvända koden i printWordSoFar ( ) för att testa huruvida en skrivelse föreligger . Bara du behöver ändra det i ett litet sätt : för att testa om slingan har varit framgångsrik i varje iteration . Följande kommer att arbeta :

    public void gameStatus () { boolean
    löst=true ;
    for (int x=0 , x brev=secretWord. substring ( x ) ,
    boolean finns=false ;
    för ( String t : triedLetters ) {
    om ( letter. startsWith (t) ) {
    hittades=true ; }
    !
    }
    om ( hittade ) löste=false ; }

    //Om löst , avkastning 1 .
    //Om inte löst och game over , avkastning -1 .
    //Om inget av ovanstående , returnera 0
    om ( löst ) avkastning 1 .
    else if ( löst gissningar >=6 ! ) tur -1 ,
    annan avkastning 0 ; }


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:fördelar och nackdelar med pekare





Relaterade artiklar


  • funktionerna i HP Pavilion ze4500
  • Vilken typ av video tillverkade kort finns det?
  • hur till återvinna en ej slutbehandlad CD
  • hur du ställer in en korseld
  • CANON MULTIPASS F60 specifikationer
  • Hur man återskapar en DVD-R
  • hur du återställer PowerMac G4 från Open Firmware
  • hur man överklockar ett ATI Radeon X1050
  • processorkärna typer
  • specifikationer för emachine ms-7211 moderkort