Dator > hur man gör java spel

  • hur man gör java spel


  • Java -spel är datorspel skrivna i datorprogrammering språk " Java ". Java -spel kan vara lika komplicerat som det shoot-'em upp tredimensionella spel skrivna på andra språk , eller så enkelt som en traditionell figursåg eller ord pussel . Oavsett vilken typ av spel de i slutändan vill skapa , kan spelprogrammerare börja lära Java-spel programmering genom att kopiera befintliga , enkla program som t. ex. följande ordspel

    Du behöver : .
    Java Development Kit (JDK ) från java .
    Sön
    com.


    1 .
    Ladda ner och installera Java Development Kit (JDK ) från java. sun. com . Börja skapa wordGame programmet genom att öppna Anteckningar och ange följande kod för spelets viktigaste klass :

    import java. io. * ;
    public class wordGame
    {
    /**
    * Konstruktor för objekt i klass wordGame
    * /
    offentliga wordGame ( ) {


    }
    public void main ( String args [] ) {

    String strGuess ;

    Quizmaster QM=new Quizmaster () ;

    QM . chooseWord ( ) ;
    //Öppna konsol för inmatning
    Console c=System. console () ;
    om ( c == null ) {
    System. err. println ( " Ingen konsol . ");
    System. exit (1) ,
    }

    //Loop tills spelet är över
    medan ( qm. gameOver ( ) ! ) {
    qm. showGameboard () ;
    System. out. format ( " Du har % d försök kvar . \ n " , qm. getRemainingAttempts ()) ;
    strGuess=c. readLine ( " Ange din gissning : ") ;
    qm. evaluateGuess ( strGuess ) ,
    } //slut viktigaste slinga

    om ( qm. playerWon ()) {
    System. out. format ( " Du vann! Det tog dig % d försök . \ n " , qm. nGuessesNeeded ());
    System. out. format ( qm. getWord ());
    } //om spelare vann
    else {
    System. out. format ( " Du förlorade Ordet var % s \ n . " qm. getWord ()) ;
    } //om spelare vann
    } //slut på största
    }

    Spara filen med namnet " wordGame. java " i en mapp som heter WordGame . Var noga med att matcha för varje bokstav med det som ges här, eftersom Java är skiftlägeskänsligt.
    2 .
    Skapa Quizmaster klass , vilket motsvarar en Quizmaster som väljer ord på måfå , jämför spelarens gissning att det valda ordet och rapporter när spelaren har vunnit eller förlorat. Skriv in följande program kod i en fil som heter QuizMaster. java och spara den i WordGame mappen som innehåller wordGame. java filen:

    import java. util . *;

    public class Quizmaster
    {

    privat slutlig int MAX_GUESSES_ALLOWED=15 ;
    privat String GameWords []={ " dator " , " fullblod " , " exceptionell " , " helikopter " , " flygelhorn " } ;
    private String targetWord ;
    private int nTriesLeft ;
    privat Gameboard GB ;

    offentliga Quizmaster ( ) {

    nTriesLeft=MAX_GUESSES_ALLOWED ,
    återvända ,
    }

    public void chooseWord ( ) {

    Random obRand=new Random ( ) ;
    int i=obRand . nextInt ( GameWords. length ) ,
    targetWord=GameWords [ i ] ;
    GB=nya spelplanen ( targetWord ) ; }


    public boolean GameOver () {
    //Det finns två slut villkor : spelaren vinner eller nTriesLeft går till 0
    om ( gb. blnMatch ( ) ) return true ;
    om ( nTriesLeft == 0 ) return true ; annan return false ; }


    public boolean playerWon () {
    retur ( gb. blnMatch ()) ;
    } //spelare vann

    public int getRemainingAttempts () {
    återvända nTriesLeft ;
    } //showAttempts

    public String getWord () {
    återvända targetWord ;
    } //showWord

    public void showGameboard () {
    GB . showBoard () ; }
    //showGameboard

    public int nGuessesNeeded () {
    återvända MAX_GUESSES_ALLOWED-nTriesLeft ;
    } //nGuessesNeeded

    public void evaluateGuess ( String strGuess ) {
    nTriesLeft -= 1 ,
    gb. uncoverLetters ( strGuess ) ; }

    } , //slut på Quizmaster klass
    <. br > 3
    skapar klassen som avslöjar bokstäverna i ordet som valts av Quizmaster som matchar samma bokstäver av spelaren : i en fil som heter spelplanen . java Ange följande text och spara den i samma mapp som innehåller den andra wordGame filer :

    import java. io. * ;

    public class Gameboard
    {
    privat String strGameboard ;
    private String strTarget ;
    private String lettersTested , //alla dessa är de enskilda bokstäverna spelaren har försökt att matcha med

    /**
    * Konstruktor för objekt i klass Gameboard
    * /
    offentliga spelplanen ( String str ) {

    strTarget=str ;
    strGameboard=new String (STR ) ;
    lettersTested=new String ("");
    strGameboard=strGameboard . ReplaceAll (". ", "_");
    återvända ,
    }

    public void uncoverLetters ( String str ) {

    String strRE ,
    //För gissningar av en röding lång , avslöja alla bokstäver i målet som matchar
    //Men behandla gissningar längre än 1 röding som ett ord mot ord . Avslöja alla eller inga bokstäver
    om ( str. length ( ) == 1 ) {
    //sammanfoga nytt brev med bokstäver som redan testats
    lettersTested=lettersTested + str ;
    strRE=" [ ^ " + lettersTested + "]";
    //dölj alla icke-matchande tecken : ersätta alla bokstäver i mål som inte matchar mönstret med understreck
    strGameboard=strTarget . ReplaceAll ( strRE , "_");
    }

    else {
    if ( str. compareToIgnoreCase ( strTarget ) == 0 ) {
    strGameboard=strTarget ,
    } }

    återvända ,
    }

    public boolean blnMatch () {
    avkastning ( strTarget == strGameboard ) ;
    }

    public void showBoard () {
    int i ;
    för ( i=0 ; i System. out . format ( "% c " , strGameboard. charAt (i) ) ; }

    System. out. println ( " \ n " ) ;

    }
    } //slut på spelplanen klass
    4 .
    Kompilera spelet: öppna en kommandotolk (Start > cmd ) och skriver PATH="C : . \ Program \ Java \ jdk1. 6. 0_14 \ " Denna mapp ska innehålla din Java-kompilator ( javac. exe ) . Om den inte gör , lokalisera javac. exe använder en Windows Explorer sökning och sedan dess väg med PATH =. . . uttalande just gett .

    vid kommandotolken , använd " cd " -kommandot för att navigera till mappen som innehåller wordGame mappen . Kompilera alla filer med detta uttalande : javac *. java
    5
    Kör spelet genom att skriva " java wordGame " . . Spela spelet genom att ange en bokstav i taget , tills du får slut på gissningar eller du gissa ordet . Om du anger mer än en bokstav på en gång , tänker spelplanen klassen du försöker gissa hela ordet och kommer inte att avslöja några bokstäver om du inte matcha dem alla .
    6 .
    Memorera och ändra spelet för att börja skapa egna spel . Du kan enkelt ändra ord Quizmaster väljer från , genom att märka hur " GameWords =. . . " uttalande är strukturerad . Du kan enkelt ändra antalet försöker spelaren gissa ordet med det uttalande som innehåller MAX_GUESSES_ALLOWED konstant .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:fördelarna med pekare





Relaterade artiklar


  • HP a111on specifikationer
  • Compaq 6910p specifikationer
  • Hur man använder en Vista laptop med locket stängt
  • delar av en mikroprocessor
  • 1970 C-10 pickup specs
  • min ASUS moderkort får ingen ström
  • Sony Vaio gränssnittstyper
  • Vilka är spänningen för integrerade kretsar inom datorspel?
  • hur tråd skärmkablar
  • specifikationer för ett RG6 quad