Dator > hur man gör ett spel med hjälp av Java-programvara

  • hur man gör ett spel med hjälp av Java-programvara


  • Programmeringsspråket Java kan användas för att utveckla komplexa applikationer med databaser , ljud och video . Men kan den också användas för att utveckla enkla spel, bland annat ordet pussel . Ett bra sätt att lära sig att göra ett spel i Java är att kopiera , kompilera och köra ett befintligt , såsom den som följer

    Du behöver : .
    Java Development Kit från Java
    . Sön
    com .


    1 .
    Ladda ner och installera Java Development Kit (JDK ) från java. sun. com . Skriv sedan programkod som skapar spelet : öppna Anteckningar ( Start > "Anteckningar " ) och ange följande Java källkoden , som förvaltar spelet . Var noga med att ange rätt för varje bokstav . Spara källfilen med filnamnet theGame. java

    import java. io. * ; .


    public class thegame
    {
    offentliga thegame ( )

    {

    }

    public static void main ( String args [] ) {

    String strGuess ;

    gameJudge QM=new gameJudge () ;
    qm. pickWord ( ) ;
    //Öppna konsol för inmatning
    Console c=System. console ( ) ;
    om ( c == null ) {
    System . err. println ( " Ingen konsol . ");
    System. exit (1) ,
    }

    medan ( qm. gameEnded ()) {
    qm ! . displayWord () ;
    System. out. format ( " Du har % d försök kvar . \ n " , qm. getRemainingGuesses ()) ;
    strGuess=c. readLine ( " Skriv in din gissning : " ) ,
    qm. judgeGuess ( strGuess ) ,
    } //slut viktigaste slinga

    om ( qm. blnWin ()) {
    System. out. format ( " Du vann! Det tog dig % d försök . \ n " , qm. nGuessesNeeded ());
    System . out. format ( qm. getWord ());
    } //om spelare vann
    else {
    System. out. format ( " Du förlorade . Ordet var % s \ n " , qm. getWord ());
    } //om spelare vann
    } //slut på största
    }
    2 .
    Skriv eller ange källkod som representerar den person som plockar slumpmässigt ord . Gör detta i ett nytt anteckningsblock fil som heter gameJudge. java . Spara filen i samma mapp som theGame. java



    import java. util . *; .


    public class gameJudge

    {

    privat slutlig int MAX_GUESSES=8 ;


    privat String ordlista []={ " hund " , " hus " , " element " , " mamma " , " jord " } ;
    private String goalWord ;
    private int nGuessesLeft ;
    privat wordDisplay GB ;

    offentliga gameJudge ( )
    {
    nGuessesLeft=MAX_GUESSES ,
    återvända ,
    }
    public void pickWord ( ) {

    Random obRand=new Random ( ) ;
    int i=obRand . nextInt ( wordList. length ) ,
    goalWord=wordlist [ i ] ;
    GB=ny wordDisplay ( goalWord ) ; }

    public boolean gameEnded () {
    om ( gb. blnMatch () ) return true ;
    om ( nGuessesLeft == 0 ) return true ; annan return false ; }


    public boolean blnWin () {
    avkastning ( gb. blnMatch ()) ;
    } //spelare vann

    public int getRemainingGuesses () {
    återvända nGuessesLeft ;
    }

    public String getWord () {
    återvända goalWord ;
    }

    public void displayWord () {
    GB . showWord () ; }


    public int nGuessesNeeded () {
    återvända MAX_GUESSES-nGuessesLeft ;
    }

    public void judgeGuess ( String strGuess ) {
    nGuessesLeft -= 1 ,
    gb. exposeLetters ( strGuess ) ; }

    } , //slut på gameJudge klass
    3

    Ange källkod som visar bokstäverna i målet ordet . Spara filen med de andra och kallar det wordDisplay. java :


    import java. io. * ;


    public class wordDisplay


    {
    privat String strDisplay ;
    private String strGoal ;
    private String lettersTried , //bokstäverna spelaren har försökt

    offentliga wordDisplay ( String str ) {

    strGoal=str ;
    strDisplay=new String ( str ) ;
    lettersTried=new String ("");
    strDisplay=strDisplay . ReplaceAll (". ", "_");
    återvända ,
    }

    public void exposeLetters ( String str ) {

    String strRE ,
    //Om en gissning är längre än 1 röding , avslöja alla eller inga bokstäver

    om ( str. length ( ) == 1 ) {
    //sammanfoga nya brev med bokstäver redan testat
    lettersTried=lettersTried + str ;
    strRE=" [ ^ " + lettersTried + "]";
    //dölj alla icke-matchande tecken : ersätta alla bokstäver i mål som INTE matcha mönster med understreck
    strDisplay=strGoal . ReplaceAll ( strRE , "_");
    }

    else {
    if ( str. compareToIgnoreCase ( strGoal ) == 0 ) {
    strDisplay=strGoal ,
    } }

    återvända ,
    }
    public boolean blnMatch () {
    avkastning ( strGoal == strDisplay ) ;
    }

    public void showWord () {
    int i ;
    för ( i=0 ; i System. out. format ( " % c " , strDisplay. charAt (i) ) ; }

    System. out. println ( " \ n " ) ; }

    }
    4 .
    Kompilera och kör programmet : Välj Start > "cmd " och använd "cd " för att navigera till den mapp som innehåller . java källfiler . Den " " avser den katalogen . Ställ in sökvägen till Java-kompilator : " SET PATH=C : \ Program \ Java \ jdk1. 6. 0_14 \ bin " . Byt ut " 1. 6. 0_14 " med rätt version av din kompilator , som du kan få från dokumentationen i JDK du hämtade .

    Enter " javac *. java " följt av " java thegame , " sedan spela spelet så här: Observera antalet tomma utrymmen , typ en bokstav i taget tills du gissa ordet , typ hela ordet när du känner igen det
    5 . .
    Gör kopior av de ursprungliga källfilerna och ändra spelet . Börja med att ändra ordlista variabel , och även MAX_GUESSES konstant .


Previous:Vilka är fördelarna med Java uppgradera ? Next:exempel att vända siffrorna i ett Java-program





Relaterade artiklar


  • HP-skrivare 1350 fatal error koder
  • Hur du använder både SATA & Eide enheter i samma dator
  • hur du ansluter till trådlösa programvara i Windows 2000
  • Hur du sätter en sony videokamera till en webbkamera
  • hur man passar en flygplats-kort i en Apple Macintosh
  • Lexmark Z 31 funktioner
  • Hur kan jag förhindra den mall när du skriver ut i Windows Vista?
  • notebook vs Tablet PC
  • hur du använder TI-73 för att beräkna permutationer
  • Toshiba M600 specifikationer