Pseudokod är ren engelska motsvarigheten till datorprogrammering. I planeringsstadiet av ett skript eller program , innan själva koden är skriven , programmerare kommer håna upp den nödvändiga koden i pseudokod . Syftet med hånfullt upp kod i pseudokod , enligt Dr John Dalbey of California Polytechnic State University , är att " det konstruktören att fokusera på den logik som " ännu inte får " distraherad av detaljer i språket syntax . " Även relativt korta skript som används för webbprogrammering dra nytta av god planering och några välskrivna pseudokod .
1 .
Skriv en grov flödesschema över ditt manus uppgifter . Till exempel skulle du vilja bygga en frågesport för din webbplats som ger besökaren möjlighet att testa sina kunskaper om film . Tänk på hur ditt manus behöver för att fungera för att utföra sin uppgift . I fråga om en frågesport , måste det ställa frågor som sedan graderas och registreras . Eftersom testet finns på en webbplats kommer den att använda ett webbformulär skrivna i HTML . Så ditt manus inte behöver ställa frågor. Som lämnar ditt manus med sortering och avprickning .
2 .
Lägg till på din flödesschema en åtgärd som utlöser skriptet . I en frågesport , eftersom skriptet bara betyg och kontrollräkna svar på frågor , klicka på knappen "Skicka" ska utlösa skriptet . Skriv detta utlösa ovanför grov flödesschema .
3 .
Lägg till på din flödesschema någon information varje steg måste kunna utföra sin uppgift , med början vid den logiska början . Till exempel är det första steget testet utför klassificering . Till årskurs måste program för att få svar från webbformulär . Skriv ner den här informationen på din grov flödesschemat , bredvid steg .
4 .
not om flödesschemat vad ditt program behöver göra med den information vid varje steg . På quiz gradering steg , behöver den för att läsa varje fråga svar och sedan jämföra det med det rätta svaret . Om svaret är rätt , det är visst en punkt . Inga poäng ges för felaktiga svar . Vid avprickning steget , tillägger manuset helt enkelt upp de punkter i samband med varje svar .
5 .
Lägg till några anteckningar om din flödesschema märkning där skriptet behöver kontrollstrukturer . Kontrollstrukturer inkluderar loopar och villkorssatser . I din frågesport , bör du se till att klassificeringen steget måste upprepa sig för varje fråga på frågesport , så notera att steget kräver en för-loop . Skriptet kommer sannolikt att behöva villkorssatser också.
6 .
Skriv pseudokod bygger på grova flödesschema du skapade . Börja uppifrån och skriv åtgärder, t. ex. " Användare har frågesport . "Start nästa rad på ett indrag och skriva det första steget . Använd strecksatserna och vitt utrymme för att göra koden läsbar , och ställa in variabler , precis som du skulle i ett riktigt manus . Också skriva en rad med pseudokod för att visa någon utgång i Manuset måste generera .
7 .
Kontrollera din pseudokod genom att läsa den högt för dig själv och följa stegen i huvudet , låtsas vara på datorn. Om någon information , bearbetning , ingång eller utgång saknas , tillsätt dessa där de behövs .
Previous:nothing Next:hur öppna SIP- filer