JavaScript är ett ovärderligt verktyg för den avancerade webbutvecklare . Det låter designers att lägga till funktioner och dynamisk respons till en webbsida utanför gränserna av enkla html . Avgörande för alla JavaScript dessutom från små kodsnuttar till stora program , är förmågan att beräkna mängder . Liksom alla programmeringsspråk , JavaScript har en mängd inbyggda operatorer och funktioner som gör även de mest komplexa beräkningen möjligt
Du behöver : .
webbsida med JavaScript -taggar
1.
Använd +,-, * och /operatörerna för addition, subtraktion, multiplikation och division , respektive . En enda-framför ett antal kommer att göra det negativa . Beräkna modul ( resten kvar efter division ) med % .
2 .
öka eller minska ett värde med + + och --. Om detta är placeras före värdet ( som i " + + x " ) , kommer det att ske innan värdet används i resten av meddelandet . Om den är placerad efter (som i " x ++"), kommer den gamla värdet användas i meddelandet , sedan bytte .
3 .
Tilldela värden till variabel med=operatören. Du kan även kombinera detta med ovanstående operatorer för att beräkna och tilldela sedan , med +=, -= , *= , /= , eller % =.
4 .
Jämför tal , variabler och uttryck med jämförelse operatörer. De omfattar lika med == , inte lika med !=, större än > , mindre än <, större än eller lika med >=, och mindre än eller lika med <=. Resultatet av en sådan aktör är alltid en boolean (sant eller falskt ) värde .
5 .
utföra logiska operationer ( operationer på sanna och falska värden ) med hjälp av aktörer och , eller | | , och inte ! . Resultatet är en annan booleskt värde . Du kan också använda ett villkorligt aktör ? : . För att använda detta genom att placera en logisk förklaring första ( återvänder sant eller falskt) , sedan , sedan ett uttalande till fall sant, då ? . , och slutligen en redogörelse för målet av falska
6 .
Manipulera bitar av nummer direkt med bitvis operatörerna . Bitvis inte , ~ , backar ett antal s bitar . Bitvis och , , sätter en 1, om två operander har båda en 1. Bitvis eller , | , sätter en 1, om någon av operanderna har en 1 . Bitvis exklusivt eller , ^ , sätter en 1, om bara en operand har en 1 .
> skiftar till höger på samma sätt , medan > > skiftar till höger lägga dem för negativa tal och nollor för positiva . Alla bitvisa operatörer kan kombinera med uppdraget operatören som i steg tre .
7 .
Skriv uttryck med beställningen av verksamheten i åtanke . Från första till sista , de är + + ,-! , , ~ ,-( negativt på ett värde , inte subtraktion ) , * , /,% , +, -, > > , <, > > >, <,> , <= , >=, == ,=, , ^ , | , , | | , ! ? ,=, +=, -= , *= , /= , %= =, |=, ^=, > > =, <= , >=. Använd parenteser ( ) för att få saker att hända i den ordning du vill .
8 .
Åkalla Math -objekt för att få andra matematiska funktioner . Till exempel returnerar Math. sin (x ) returnerar synd x i radianer och Math. pow (a, b ) ett upphöjt till B. För mer, se länken i avsnittet Resurser .