Dator > hur man kan utveckla ett Tetris-spel i java utan en applet

  • hur man kan utveckla ett Tetris-spel i java utan en applet


  • TV-spelet Tetris har utvecklats av den ryska vetenskapsmannen Alexej Pajitnov 1984. Det kombinerar pussel och action spel genom att kräva spelare att placera pusselbitarna inom en tidsbegränsning när de faller till botten av spelplanen . Konvertera en Java -applet Tetris till ett program handlar om att ersätta varje användare -event funktion ( t. ex. musklick ) av en applet med en motsvarande funktion av en Java-program . Utveckla ett Java Tetris program , förutom att leverera tillfredsställelse av att tillverka spelet, kommer att bygga kunskaper i programmering som du kan använda för att utveckla andra spel .

    Du behöver :
    Java Development Kit


    1
    Hämta källkoden för en Java-applet genomföra en Tetris -klon . . Kompilera koden i ditt integrerad utvecklingsmiljö ( IDE , ) kör då och spela spelet . Göra anteckningar på hur du vill ändra spelet .
    2 .
    Skapa ett nytt tomt ansökan (inte en applet ) i din IDE . Kopiera sedan de funktioner av appleten som inte anges på Oracle " Bygga Applets "sidan . Dessa funktioner är specifika för Java -appletar .
    3 .
    Kopiera in din ansökan funktioner från ett exempelprogram medföljde IDE som implementerar samma händelse funktioner som Tetris appleten du hämtade .



    Till exempel koden från provet program som upptäcker och reagerar på knapptryckningar kan framstå som



    offentlig KeyPressDetected ( eventObject e) {

    om ( e. key=SPACE_KEY ) {

    //Svara på tryck av mellanslag här

    }

    }



    Kopiera den här koden i din Tetris ansökan om att ersätta appleten koden " actionPerformed ", som svarar för användaren att trycka på " Space " -knappen.
    4 .
    Läs källkoden i din IDE . Skriv kommentarer för någon kod portioner du förstår . Till exempel kan du se en rad kod som lyder så här :



    Piece_velocity=Piece_velocity + 0,5 ;



    Du kan lägga till följande kommentar till det uttalandet .

    //öka andelen pusselbitarna falla
    5
    Skriv ut källkoden , skriv sedan den och kompilera den . Att behöva skriva den kod tvingar dig att läsa den noga , vilket är en förutsättning för att förstå mer av programmet . Skriv mer kommentarer som beskriver syftet med nya uttalanden som du förstår dem
    6
    Upprepa , kompilera och köra spelet igen , men utan att titta på källkoden för en viss funktion .-recitera denna funktion ur minnet , så bra du kan . När du kan recitera den valda funktionen, välj en annan att recitera och upprepa detta steg. Fortsätt på detta sätt tills du har begått varje funktion på minnet . När du har slutfört detta steg , din förståelse nog av programmet räcker för att ändra det .
    7 .
    Skriv programkod för en kosmetisk förändring ( t. ex. färg på pusselbitar , tid mellan nya bitar ) som du skrev ner i steg 1. Om du exempelvis vill ändra en bit färg från gult till guld , följer din kod kan visas som :



    Puzzle_color. Red=192 ;

    Puzzle_color. Green=161 ;

    Puzzle_color. Blue=4 .
    8
    Skriv programkoden för en mer betydande förändring på din lista , till exempel logik som bestämmer hastighet pusselbitar . Till exempel att basera hastigheten på antalet placerade stycken kan du skriva följande :



    om ( nPiecesPlace >=20 ) {

    piece_velocity +=0 . 3 ,

    }
    9
    Skriv programmet kod för varje av de återstående punkterna på din lista över ändringar för att implementera förändringen . Slutförandet av detta steg kommer att producera en egen variant av Tetris i ett Java-program .


Previous:nothing Next:hur till zip en fil i vb.net





Relaterade artiklar


  • hur man skapar en hash karta
  • hur man installerar räls på en rubin pärla
  • html bakgrund tutorial
  • hur man använder en VBA för att hitta en MAC-adress
  • Java-applet utveckling
  • vad är hem positionen för en Microsoft Excel-kalkylblad ?
  • hur man skapar UML-klassdiagram
  • hur man sparar en textfil i php
  • hur man kan utveckla ett Tetris-spel i java utan en applet
  • boolean föreningar