Den Pascal programmeringsspråk används ofta som ett inledande språk för undervisning datorprogrammering för studenterna. Det finns många versioner av det, men det vanligaste är Borlands Turbo Pascal och Free Pascal . Denna tutorial är skriven med hjälp av Free Pascal , men alla versioner av Pascal har samma funktioner, så koden bör överföra utan ändringar mellan olika versioner . Pascal är en nödvändighet , strukturerat programmeringsspråk. Animationen funktioner tillhandahålls av " Graph " funktion bibliotek som kommer med språket. Det beskrivs utförligt i kapitel 18 i Run- Time Library Reference Guide länkas till den första referensperioden
1
Skapa en nästa fil i din favorit text editor . Valfri textredigerare kommer att göra , inklusive Windows Anteckningar , men du kanske föredrar att använda en dedikerad Pascal redaktör som det fria programmet Lazarus .
2 .
Klistra in följande rubrik data i textredigeraren för att initiera variabler som kommer att användas i animationen tutorial :
Program Pascal_Animation_Tutorial ;
Använder CRT , Graph ,
Var videoDriver , gMode : Integer ;
var x , y , w , h : Integer ;
Var slinga : Boolean ;
Var färg : Integer ;
Detta importen både CRT ( för att hantera konsolen ) och grafik bibliotek . Då förklarar variabler för grafiken föraren, grafikläget , ställning och höjden på ett grafiskt element tillsammans med sin färg , och en boolesk att kontrollera animeringen slingan .
3 .
Klistra följande kod direkt efter den sista koden för att initiera värdena på variablerna :
videoDriver :=DetectGraph ;
InitGraph ( videoDriver , gMode , '');
x :=40 ;
y :=40 ;
w :=10 ,
h :=10 ;
färg :=Röd ;
loop :=true;
grafikdrivrutinen tillhandahåller gränssnittet på skärmen och gMode innehar den aktuella upplösningen och färgdjupet . X, Y , W , och H kommer att hålla X-och Y -koordinater på skärmen för att dra animering , liksom dess bredd och höjd. Färg kommer att hålla den aktuella färgen (i detta fall , röd) .
4 .
Klistra in följande kod för att skapa de viktigaste slinga , som kommer att rita en ellips , flytta den lite , och rensa skärmen för att dra den igen . När du är klar upprepade gånger kommer den att producera en animation av en boll rör sig över skärmen . Det kommer också att kontrollera för användaren att avsluta genom att trycka på " Q "-tangenten .
while ( slinga )
börja
ClrScr ;
setColor (färg ) ;
FillEllipse ( x , y , w , h) ,
x :=x + 1 ;
y :=y + 1 ,
om ( ReadKey == "Q " ) sedan loop :=false;
slutet
Previous:nothing Next:hur du kör VBS script från Java