Flyttal matematik används ofta i datavetenskap eftersom flyttal kan representera vilket antal , hur stora eller små , med mycket små mängder minne bitar i datorn . Nyckeln till lärande floating-point matematik med avseende på ett visst datorsystem är att veta detaljerna i just den itu notation . Att lära sig grunderna i floating-point matte, måste du ha en allmän förståelse för exponenter och decimaler
Du behöver : .
Calculator
Papper.
Penna.
1.
Lär dig använda decimaler och exponenter . Flyttal matematik är helt enkelt ett sätt att skriva tal genom att flytta decimalkommat och förändra exponenten och bas . Till exempel kan talet 10 skrivas som 1 x 10 . Numret 100 kan skrivas på ett liknande sätt med bara en annan exponent : 1 x 10 ^ 2 . På detta sätt skulle du skriva 250 som 2,5 x 10 ^ 2 . Detta kan tyckas som liknar vetenskaplig notation , men flyttal kan skrivas på andra sätt än grundpotensform . Grundpotensform använder alltid en bas-10 system och significand är alltid mindre än 10 , men detta är inte sant i floating-point matte. Grundpotensform är en delmängd av floating-point notation .
2 .
dechiffrera exponenten koden. Detta betyder att du bör lära dig enkla beräkningar bland exponenter . Exponenter kan göra alla de normala funktioner som tal kan göra , men de bara agerar lite annorlunda . När du multiplicerar två exponentiella tal tillsammans , du lägga till exponenter .
Till exempel : . 10 ^ 2 x 10 ^ 2=10 ^ 4
De andra åtgärderna är division, addition och ta exponenter av exponentiell nummer .
fördelningen av två exponentiella tal betyder att du dra av exponenter .
Till exempel : 10 ^ 5 delat med 10 ^ 3 motsvarar 10 ^ 2
Med exponenten av en exponentiell nummer innebär att du multiplicera de två exponenter .
Till exempel : ((10 ^ 3) ^ 2)=10 ^ 6
lägga till två exponentiell nummerserie inte direkt påverkar exponenter , du helt enkelt lägga till siffror
för . exempel : 10 ^ 2 + 7 ^ 2=100 + 49=149 inte 17 ^ 2
bara enkelt sätt att handskas med tillägg om underlaget är samma nummer och då är det bara fungerar om du lägger till en koefficient .
Till exempel : 10 ^ 2 +10 ^ 2=2 * (10 ^ 2) inte 20 ^ 2
3 .
memorera vad S , E, B och P innebär . S , E , B och P är förkortning värden för delar av notationen av floating-point matte. Som exempel kan nämnas grundpotensform , skulle S ( significand ) vara vad som helst mindre än 10 , E ( exponent) kan vara valfritt antal , skulle B ( bas ) vara 10 och P ( precision ) skulle vara ett plus oavsett hur många siffror du hålla efter decimalkommat . Flyttal notation kan ha många olika värden för dessa tre variabler .
4 .
Bestäm var du använder den . Flyttal matte, var som tidigare nämnts, används främst i datorsystem . Varje system används dock en annan konvention . En standard konvention används av IEEE ( Institute of Electrical and Electronics Engineers ) är en 32-bitars binärt system , 1 bit för tecknet , 8 bitar för exponent och 23 för significand . Räkna ut den konvention som du använder och du kommer att vara bra att gå.