Dator > hur man gör en timer i Game Maker

  • hur man gör en timer i Game Maker


  • The Game Maker utveckling svit av YoYo Games är populär för sin förmåga att låta nybörjare spelutvecklare skapa sin dröm spel utan programmering . Däremot har vissa Spelet innehåller inte färdiga funktioner i Game Maker -gränssnittet . Det är där företagsamma utvecklaren måste skriva sina egna . En av dessa instanser är för ett spel timer som begränsar spelaren till en viss tid att slutföra en nivå
    1 .
    Skapa ett objekt genom att högerklicka på " objekt " och väljer "Skapa objekt. " Namn på objektet "Timer . " Don't tilldela den en sprite.
    2 .
    Klicka på " Lägg till "och "Skapa ". Detta kommer att skapa kod att uppstå så snart Spelet startar .
    3 .
    Gå till " Control " -fliken och dra ikonen som ser ut som en fyrkant med ordet "var" i det till " åtgärder " panelen . Att göra detta är " Sätt variabel " åtgärder och du använder den för att lagra information för användning på annat håll i programmet . I popup- rutan som visas , ge din variabel namnet " room_speed " och sätta dess värde till 30 . Detta är talande spelet du vill att det ska fungera med 30 bilder per sekund . Detta är mycket viktigt , eftersom Game Maker bara ihåg hur många bildrutor det visar och inte hur mycket tid har gått.
    4 .
    Dra en annan "Sätt variabel " handling i "Åtgärder" panel . Namn denna variabel " sekunder " och sätta den till 10 . Detta är den tid på dina spel timer .
    5 .
    Klicka på " Main 2 " fliken och dra ikonen som ser ut som ett stoppur i " åtgärder " panelen. Ändra " antal steg " inställningen att läsa " room_speed . " Kom ihåg att " room_speed " berättar spelet hur många bilder kommer att ske i en sekund Nu är du ställa in ett alarm att gå av efter att många ramar-. med andra ord , att gå av efter en sekund
    . 6 .
    Klicka på " Lägg till "och välj " Alarm " för att skapa kodning som kommer att ske varje sekund när larmet går.
    7 .
    Dra en annan " Sätt variabel " åtgärder och ställa in variabeln " sekunder " till -1 och klicka på rutan " relativ . "Detta talar Game Maker för att subtrahera en från sekunder variabel i stället för att bara ställa det på -1 .
    8 .
    Dra ikonen testet variabel i "Åtgärder" panelen. Det ser ut som ordet "var" inuti en oktagon . Ställ den variabel som skall testas för " sekunder " och ange värdet som ska testas för som " 0 ".
    9 .
    Gå till "Main 2 "-fliken och dra " End Game " ikonen till " Åtgärder " panelen. Det är den röda knappen som ser ut som en power- knapp . Detta kommer att avsluta spelet när sekunder på timern når noll .
    10 .
    Gå tillbaka till " Control "-fliken . Dra " annan " ikonen till " Åtgärder " panelen. Detta talar Game Maker vad göra när sekunderna är inte noll och vi kommer att använda detta för att återställa larmet. Gå till "Main 2 " fliken och dra in larmet insatser i "Åtgärder " panelen. Än en gång ställa in larmet tillbaka till " room_speed . "
    11 .
    Klicka på " Lägg till "och välj " Rita ". Timern är fullt funktionell men det skulle bara vara rättvist att låta spelaren ser det . Dra " Rita Variabel " knappen från "Control "-fliken och ange " sekunder " i variabeln rutan .
    12 .
    Skapa ett rum genom att högerklicka "rum " och välja " skapa rum. " Klicka var som helst på rummet rutnät att lägga till en " timer " objekt i rummet . Klicka på den gröna bocken att "rädda " och klicka på den gröna pilen för att " köra " ditt spel . Spelet bör löpa i 10 sekunder , med en timer i det övre vänstra hörnet av skärmen . Så snart timern går ned till noll , kommer spelet slut .


Previous:nothing Next:hur man skapar Date-objekt från sträng i Java





Relaterade artiklar


  • hur man skapar ett makro i Word som e-postanvändare textrutan
  • tända : html specifikationer
  • hur man skapar Java-program i Windows
  • hur man kommer åt köra SQL-kommando
  • diy säkerhetsbältet väska
  • hur du gör din egen tillfällig tatuering från skrivaren
  • hur du startar Internet -program med java
  • hur man gör egna spel på Game Maker
  • hur du tar bort en tom sida i makro
  • hur man använder xml spion