Dator > hur man klickar på ett objekt i Game Maker

  • hur man klickar på ett objekt i Game Maker


  • The Game Maker spelutveckling svit från YoYo Games innehåller ett brett utbud av dra och släpp -funktioner för snabb speldesign . Men funktionen ett särskilt saknas i färdiga Game Maker alternativ är en som låter dig kontrollera om ett föremål har klickat på med musen och om det ska kunna utföra operationer om det var . Detta misstag kan lätt åtgärdas , men med bara några rader av Game Maker 's inbyggda skriptspråk , GML

    Du behöver : .
    Game Maker


    1 <. br > Skapa
    en sprite genom att högerklicka på sprites och klicka på " Ny Sprite " . Klicka på " Redigera Sprite " . Sprites är bilder avsedda att användas i din video spel . Dubbelklicka på miniatyren . Detta öppnar en " Paintshop "-liknande program som heter " Image Editor " . Rita en snabb cirkel och klicka på den gröna bocken för att spara och stänga dialogrutor .
    2 .
    Skapa ett objekt från att spriten genom att högerklicka " objekt " och klicka på " Nytt objekt . " Välj " sprite0 " som spriten för det här objektet från listan .
    3 .
    Klicka på " Lägg till händelse " . Klicka på " mus " . Välj " Vänster Pressad ".

    Nu, varje gång den vänstra knappen på musen är tryckt, kommer varje objekt med den här händelsen köra koden anges .
    4 .
    Klicka på " Control " . Dra " köra en bit kod " ikonen som ser ut som ett block av bärbara papper , i rutan Åtgärder . Detta kommer att öppna koden redaktör
    5
    Klistra in följande i koden redaktör : .


    d=point_distance ( mouse_x , mouse_y , själv . x + ( self. sprite_width /2 ) , self. y + ( self. sprite_height ) /2 )
    om ( d instance_destroy ( )
    }


    första objektet ( och kom ihåg , detta är för alla objekt i spelet ) kommer att se hur långt bort det är från muspekaren och butik som avståndet i en variabel heter " d " .

    andra , om detta avstånd är mindre än hälften av bredden på spriten , den förstör sig själv .

    Klicka på den gröna markeringar att ta sig ur koden och event redaktörer .
    6 .
    Test . Högerklicka på " Rum " och välj " skapa utrymme " . Klicka ett par gånger runt i rummet för att skapa några instanser av objektet . Klicka på den gröna pilen för att köra ditt spel . Cirklarna ska försvinna när du klickar på dem .

    tips och varningar


  • Om du använder Game Maker i den frivilliga " avancerat läge "kan du ställa in familjer av objekt som ärver funktioner av sina föräldrar. Detta gör att du , i mer komplicerade spel , att skriva " klicka med musen " -funktionen en gång har alla klickbara objekt i spelet använda den .

Previous:nothing Next:Hur konvertera javascript UTC-datum för Eastern Time





Relaterade artiklar


  • hur du använder VBA för att konvertera csv till xls
  • hur man hittar kurva korsningar i Matlab
  • hur du startar Internet -program med java
  • datorutbildning för Microsoft Certification
  • Visual Basic 6 projekt för nybörjare
  • hur man ändrar en katalog namn från en php
  • ominstallation av ruby ädelstenar
  • fråga sql tutorial
  • vilka verktyg gör programmerare använda ?
  • hur du vill visa ett kalkylblad i Visual Basic uttrycka