Dator > BASIC Stamp programmering projekt

  • BASIC Stamp programmering projekt


  • Frimärken ( av Parallax , Inc. ) är små , billiga , låg strömförbrukning mikrodatorer du kan programmera med datorn och en USB- anslutning . De har varit populära bland roboticists , entusiaster modell och elektroniska hobby sedan 1990-talet eftersom de är lätta att programmera och-på grund av sin ringa storlek och låg vikt-kan enkelt läggas till de flesta projekt . För att förstå hur man använder Frimärken i ditt projekt är det nödvändigt att veta lite om Stamp hårdvara och mjukvara.

    Stämpel Hardware

    På frimärket ser ut som en stor datachip med åtta pinnar utmed vardera sida. Egentligen är det ett litet kretskort som innehåller olika chip : en CPU , till viss EEPROM hålla program , en oscillator , ett nätaggregat /spänningsregulator och en tolk . Program bosatta i EEPROM även efter att strömmen kopplas bort . Beroende på vilken modell stämpel du har , några av stiften är kommentarer och vissa av stiften är utgången . Det är dessa input /output stift som gör stämplar så praktiskt för projekt . Till exempel kan en IR- detektor på ett robotliknande fordon anslutas till en ingång stift . Enligt dator styr detta signalsystem kan omvandlas till en utsignal som går från en av utdata stift till hjulmotorerna orsakar roboten att vända för att undvika ett hinder . Parallex och andra företag säljer robotar plattformar som kan styras med frimärken . Detta är en av de mest tillgängliga Stamp projekt

    Stämpel programvara

    Frimärken kan programmeras på vilken dator som helst . Programspråket är alltid någon variant av BASIC med instruktioner att ta emot input från stift och skicka utdata till utgången stiften . BASIC språket funktion som är nästan klar. Det omfattar alla de logiska lite operationer ( inte , eller och , XOR , osv ) samt synd och cos funktioner och aktörer kontroll ( om , medan , etc. ). Från ett projekt synvinkel är stämpeln ett gränssnitt mellan sensorer och servon . När något av intresse är anade , reaktionen kan vara så komplexa som alla program kan erbjuda. Signaler till motorer eller andra enheter styrs av ett datorprogram . Sensorerna aktivera programmet och programmet kontrollerar svaret .

    exempel projekt

    Frimärken är utmärkta för att styra robotar , bilar modell , båtar modell , modellflygplan och LED-displayer . De är också praktiskt för att styra all utrustning som gör saker i ordningsföljd som vattna växter som kör säkerhetskontroller och vrida ljus på och av. Frimärken kan användas för att konvertera mellan olika typer av media såsom RF till IR och IR till RF . De har använts för att styra rullstolar och att kontrollera TV-apparater ( i princip ersätta eller förstärka befintliga IR " klicker " ) . De har även använts för att styra enkla spel som " Pong " och att vända rader med knappar in tangentbord .


Previous:nothing Next:Visual Basic tutorial på eval -metoden





Relaterade artiklar


  • tutorial för att lära sig html
  • Hur konvertera ett Java-program i en Windows- tjänst
  • avr Visual Basic källkod språk tutorial
  • hur man ska lösa ett ut java språk minnesfel
  • hur man hittar frilansuppdrag på webben
  • hur man ändrar en katalog namn från en php
  • Vikten av datorprogrammering
  • hur man skapar en startbild i Visual Basic 6
  • hur man använder DirectX i VB
  • Hur konvertera en tidsstämpel till ett datum i php