Game Maker är ett populärt utvecklingsmiljö för att skapa Windows -spel . Även om grundläggande spelet skapelsen är enkel , innehåller motorn några avancerade funktioner, inklusive möjligheten att skapa multiplayerspel . Dessa mer avancerade tekniker kräver både en Pro Edition av programmet och kunskap om GML , spelet Maker programmeringsspråk
Du behöver : .
programmeringsspråket Python
Textredigerare .
1 .
starta ett nytt spel Maker-projekt och design spelet som du vill ha det , med rum , objekt , sprites , och alla händelser och åtgärder nödvändigt att göra det spelbart . Gör det första rummet en meny med knappar för att starta en server och ansluta sig till ett spel
2
Använd kod händelser för att köra följande kommandon när Launch du klickar på knappen : .
mplay_init_tcpip ( addr ) ,
mplay_session_create ( " sesson " , 0 , playername ) ,
variabeln " playername " är en sträng som ska innehålla ditt namn , och " addr " en sträng som innehåller IP för datorn du ansluter till . Denna sistnämnda uppgifterna uneeded för startknapp, men du behöver ett sätt för användare att mata in den för Join -knappen, samt input deras playername . Du kan använda kommandot " mplay_ipaddress () ; " för att återgå din egen dators IP som en sträng , vilken information kan sedan användas ingame
3
Använd kod händelser köra följande . kommandon när Delta du klickar på knappen :
mplay_init_tcpip ( addr ) ,
mplay_session_find () ;
mplay_session_name (0 ) ,
mplay_session_join (0 , playername ) ,
Återigen tillåter spelaren att ange värden för " addr " och " playername . "
4
Använd kommandona " mplay_data_write (IND , Val ) . " och " mplay_data_read (IND ), " att läsa och skriva gemensamma data värden som används av nätverket. Game Maker skapar automatiskt 1. 000. 000 värderingar som delas av alla medlemmar i en sesson , när du kör ett spel . Dessa kan vara både läsas och skrivas till , synkronisering spel och tillåta dem att kommunicera . Ersätt " ind " med plats för det värde som du går in , och " Val " med det verkliga eller strängvärdet du tilldelar den, när du använder dessa kommandon .
5 .
Kör följande kommandon när du avslutar en multiplayer -anslutning :
mplay_session_end () ;
mplay_end () ;