En av de mest kraftfulla funktionerna i programmeringsspråket Java är dess Swing grafiskt användargränssnitt ( GUI ) bibliotek . Java -användare kan konstruera visuella , händelsestyrda program som digitala klockor med ett fåtal enkla kommandon . Java programmerare har en uppsjö av komponenter som finns tillgängliga , till exempel etiketter , knappar och timers, som de pluggar tillsammans för att sätta samman sina program
1 .
Skapa en DigitalClock klass . Det måste utöka JFrame klassen som kommer med Swing användargränssnittet bibliotek i Java uppbyggnad Kit från Sun Microsystems. Det kommer också att genomföra ActionListener gränssnitt för att kunna svara på timern och låta klockan att uppdatera sig själv . Detta kan göras genom att klistra in följande kod i en fil med namnet " DigitalClock. java . "
import java. awt. Font ;
import java. awt. HeadlessException ;
import java. awt. event. ActionEvent ;
import java . awt. event. ActionListener ;
import java. text. SimpleDateFormat ;
import java. util. Date ;
import javax. swing. JFrame ;
import javax. swing. JLabel ;
importera javax . swing. Timer ;
/**
* Denna klass visar en digital klocka på skärmen
* @ author Kevin Walker
* /
allmänheten . klass DigitalClock extends JFrame implementerar ActionListener {
//alla andra åtgärder ska ha sin kod till här .
}
Om du använder en dedikerad Java Development Environment som Netbeans eller Eclipse , då blir det ett alternativ i menyn Arkiv för att göra detta automatiskt åt dig
2
Skapa en JLabel för att visa den aktuella tiden till användaren med följande kommando : .
JLabel timeLabel=new JLabel () ;
3 .
Initiera format som din digitala klocka kommer att ha hjälp av SimpleDateFormat klass från Java biblioteket
SimpleDateFormat sdf=new SimpleDateFormat ( " HH : mm: ss " ) .
här formatet kommer att visa aktuell timme , minut och sekunder för användaren . En fullständig förteckning över formatkoder finns tillgängligt i SimpleDateFormat Javadoc på Sun Microsystems webbplats ( se Referenser ) .
4 .
Skapa en timer . Det här objektet kommer inte att hålla tiden , utan snarare kommer att fungera som en väckarklocka som talar om för programmet att uppdatera aktuell tid regelbundet . För att göra detta , klistra in följande kod :
Timer timer ;
5
Skapa en konstruktor metod för att bygga programmet genom att klistra in följande : .
offentliga digitalClock () {
//Kör constuctor för den överordnade klassen JFrame
super ( ) ; .
//Avsluta programmet när användaren stänger fönstret
this. setDefaultCloseOperation ( JFrame. EXIT_ON_CLOSE ) .
//få det nuvarande systemet tid och visa den
//i enlighet med det format vi definierat .
timeLabel. setText ( sdf. format ( new Date ( System. currentTimeMillis ())));
//Ställ in en större , trevligare typsnitt för digital klocka än standard .
timeLabel. setFont ( ny Font ( " Dialog " , Font. PLAIN , 24) ) ;
//Ställ in timern för att uppdatera klockan varje 500 millisekunder ( 0,5 sekunder )
timer=New Timer ( 500 , this);
timer. setRepeats (true) ,
timer. start () ;
//Lägg tidsvisningen till fönstret och gör det synliga .
this. add ( timeLabel ) ,
this. pack () ;
this. setVisible (true ) ;
}
6
Update klockan med det nya systemet tid när timern slocknar :
offentliga void ( ActionEvent e) {
//Om timern orsakade denna händelsen.
om ( e. getSource () . equals ( timer )) {
//Ställ sedan in en ny tid .
timeLabel. setText ( sdf. format ( new Date ( System. currentTimeMillis ())));
}
}
7 .
Skapa en ingång för digital klocka program från operativsystemet genom att ge den en huvudsaklig metod .
public static void main ( String [ ] args ) {
//Skapa den digitala klockan
ny digitalClock () ; .
}
Previous:nothing Next:Game Maker 5 : hur man gör en paus menyn