Programmeringsspråket Java har blivit ett populärt val för utveckling på grund av dess objektorienterade struktur och dess virtuella maskin baserat gränssnitt som gör att program skrivna i Java för att köra utan modifiering på en mängd olika operativsystem och datorer , från mobiltelefoner till arbetsstationer .
Det är också en fullt kapabel plattform för spelutveckling , och om du bara börjar lära spelutveckling , är det bäst att börja enkelt och skapa en Pong-klon
Du behöver : .
Java .
1 .
skapa en klass och känt det JPong . Om du använder en IDE som NetBeans kan du göra detta från Arkiv-menyn . Kommer dock även en enkel texteditor göra jobbet : bara skapa en fil som heter " JPong. java . "
Klistra in följande skelett i filen :
import java. awt. Canvas ;
import javax. swing. JFrame ;
import java. awt . event. KeyListener ;
import java. awt. event. KeyEvent ;
import java. awt. Color ;
import java. awt. Graphics ;
public class Pong genomför KeyListener {
offentliga Pong () { }
public void keyPressed ( KeyEvent e ) { }
//Dessa två är som krävs av kompilatorn , men kommer inte att användas i ditt spel .
public void keyReleased ( KeyEvent e ) { }
public void keyTyped ( KeyEvent e ) { }
public void draw ( ) { }
offentliga boolean detectCollision () { }
public void spela () { }
public static void main ( String args [] ) { }
}
Resten av stegen kommer att successivt fylla i skelettet för att skapa ett komplett spel .
2 .
definiera data klassen behöver . Sätt detta på toppen av din klass :
privat slutlig int WIDTH=640 ;
privat slutlig int HEIGHT=480 ;
privat slutlig int DELTA=8 ;
Privat int PADDLE_WIDTH=32 ;
privat slutlig int PADDLE_HEIGHT=128 ;
privat slutlig int PUCK_RADIUS=32 ;
Graphics g ;
private int x1=20 , //lokalisering av spelare A : s paddla
private int y1=240 ;
private int x2=600 ; //lokalisering av spelare B : s paddla
private int y2=240 ,
privata dubbelrum x=60 . 0 ; //lokalisering av bollen
privata dubbelrum y=140,0 ;
privata dubbelrum vx=2,0 , //hastighet bollen
privata dubbelrum VY=1,0 ;
3 .
Skapa konstruktören .
offentliga Pong () {
JFrame f=new JFrame () ;
f. setDefaultCloseOperation ( JFrame. EXIT_ON_CLOSE ) ,
f. setTitle ( " Pong 1,0 " ) ,
f. setResizable ( falskt ) ,
Canvas c=new Canvas () ;
c. setSize ( 640 , 480 ) ;
f. add (c ) ,
f. pack () ;
f. setVisible (true ) ;
g=c. getGraphics () ;
f. addKeyListener ( this);
draw ( ) ; }
4 <. br > Skapa
keyPressed metoden . Detta kommer att kallas när användaren trycker på en tangent på tangentbordet , och det kommer att leda till att paddlar röra på sig när vissa tangenter trycks :
public void keyPressed ( KeyEvent e) {
om ( e. getKeyCode ( ) == KeyEvent. VK_UP ) y2=y2-DELTA ,
else if ( e. getKeyCode ( ) == KeyEvent. VK_DOWN ) y2=y2 + DELTA ,
else if ( e. getKeyChar ( ) == " i ") y1=y1-DELTA ,
else if ( e. getKeyChar ( ) == ' k ' ) y1=y1 + DELTA ,
}
5 .
Skapa dra -metoden som kommer att dra skärmen varje spel ram .
public void draw ( ) {
g. setColor ( Color. black ) ,
g. fillRect (0, 0 , bredd, höjd ) ;
g. setColor ( Color. red ) ,
g. fillRect (x1 , y1 , PADDLE_WIDTH , PADDLE_HEIGHT ) ,
g. setColor ( Color. green ) ,
g. fillRect x2 ( , y2 , PADDLE_WIDTH , PADDLE_HEIGHT ) ,
g. setColor ( Color. yellow ) ,
g. fillOval ( ( int ) x , ( int ) y , PUCK_RADIUS , PUCK_RADIUS ) ,
}
6
.
Skapa den metod kollisioner som kommer att avgöra om pucken har drabbat en av paddlar :
public boolean detectCollision () {
//Test för kollision med första paddel
Om ( y + VY > y1
y + VY
x + vx
x + vx > x1 ) {
return true ; }
//Test för kollision med andra paddlar
else if ( y + VY > Y2
y + VY
x + vx + PUCK_RADIUS > x2
x + vx + PUCK_RADIUS
return true ; }
återvända annars falskt ;
}
7 .
Skapa spelet slingan . Denna funktion samordnar de andra genom att köra kontinuerligt så länge spelet är öppet :
public void spela () {
medan ( true ) {
if ( x + vx <0 | | x + VX > Bredd | | detectCollision ( ) ) VX=- vx ,
om ( y + VY <0 | | y + VY > HEIGHT) VY=- vy ;
x=x + vx ,
y=y + VY ,
draw ( ) ;
try {
Thread. sleep (30 ) ; }
catch ( Exception e) {
e. printStackTrace () ; }
} }
8
Skapa huvudfunktionen. Detta är posten väg till programmet och det krävs av alla Java-program . Allt det gör är att skapa spelet och starta spela funktionen går .
public static void main ( String args [ ] ) {
Pong p=new Pong () ;
p. play () ; }