Dator > hur man programmerar spel med java

  • hur man programmerar spel med java


  • Java är ett plattformsoberoende , objektorienterat programmeringsspråk skapat av Sun Microsystems . Skapa spel på Java kan vara mycket enklare än att skapa spel på språk som C + + på grund av fördelarna med Swing biblioteket som kommer som en del av Java API . På mycket kort tid , kan du ha en fungerande tic -tac- toe spel som körs i Java

    Du behöver : .
    En dator med Visual Studio för C # och Word ( eller MS Office ) installerat

    1 .
    Skapa en klass som kallas TicTacToeGame . Om du använder en Java utvecklingsmiljö som Netbeans , kommer det att finnas ett alternativ i menyn Arkiv för detta . Annars , helt enkelt skapa en textfil och döp den till " TicTacToeGame. java . "
    2
    Klistra in följande kod i filen : .

    import java. awt . GridLayout ;
    import java. awt. event. ActionEvent ;
    import java. awt. event. ActionListener ;
    import java. util. ArrayList ;
    import javax. swing. JButton ;
    import javax. swing. JFrame ;
    import javax. swing. JOptionPane ;

    public class TicTacToeGame extends JFrame implementerar ActionListener {

    ArrayList ; torg=new ArrayList () ;

    String spelare=" X " ;

    offentliga TicTacToeGame () { }

    public void checkWinner () { }

    offentliga void ( ActionEvent e ) { }

    public static void main ( String [ ] args ) {
    nytt TicTacToeGame () ;
    } }

    3 .
    Bygg konstruktören . Detta är den metod med samma namn som klassen själv , i detta fall , " TicTacToeGame () . " Den heter konstruktören , eftersom det används för att bygga programmet och förbereda det som ska köras. Klistra in följande kod för att bygga den :

    offentlig TicTacToeGame () {
    //Konfigurera en JFrame fönster
    super ( ) ;

    //. Använd ett rutnät layout med tre kolumner och tre rader , eftersom det är tictactoe ,
    this. setLayout ( ny GridLayout ( 3,3 )) ;

    //Fyll varje plats på nätet med en knapp.
    for (int x=0 , x <9 , x + + ) {
    JButton temp=new JButton ("-");
    squares. add ( temp ) ;
    temp . addActionListener ( this);
    this. add ( temp ) ; }


    //Ändra storlek på fönstret för att göra allt passar ,
    //och gör att användaren gränssnitt synlig
    this. pack () ; .
    this. setVisible (true) ,
    this. setDefaultCloseOperation ( this. EXIT_ON_CLOSE ) ,

    }

    4 .
    Skapa " actionPerformed "metoden . Denna metod kallas när användaren gör något i din ansökan . Det ger dig en " ActionEvent " objekt , och du kan inspektera det här objektet ta reda på vad användaren gjorde , och agera därefter. Klistra in denna kod :

    offentliga void ( ActionEvent e) {
    //för alla knapparna i spelet nätet
    för . ( JButton kvadrat : kvadrat ) {
    //Om knappen klickas var källan till händelsen .
    if ( square. equals ( e. getSource ( ) ) ) {
    //Ställ knappen till spelarens brev , X eller O .
    square. setText ( spelare ) ,

    //ändra till nästa spelares tur
    if ( player. equals ( "X " ) ) spelare="O " .
    annan spelare=" X " ; }


    }

    //Kontrollera om någon har vunnit
    checkWinner ( ) .

    }
    5
    Skapa " checkWinner "-metoden genom att klistra in följande kod :

    public void checkWinner () {

    //få innehållet i styrelsen .
    String [ ] ombord=new String [ 9] ,

    //Ställ vinnaren till det tomma utrymmet , "-. "
    String vinnare="-";

    for (int x=0 , x <9 , x + + ) {
    kartong [ x ]=squares. get (x ) gettext () ; .
    System. out. println ( x + " : " + kartong [ x ] ) ; }




    //Kontrollera om den översta raden är full av samma bokstav .
    //Om det är , då som spelare har vunnit .
    if ( styrelse [0 ]. equals ( kartong [ 1] ) styrelse [0 ]. equals ( kartong [ 2] ) ) {
    vinnare=kartong [ 0] ;
    } else
    //Middle Row
    if ( styrelse [3 ]. . equals ( styrelse [4] ) kartong [ 3 ] är lika med ( kartong [ 5 ] )) {
    vinnare=kartong [ 3] ,
    } else
    //Nedre raden
    om ( . kartong [ 6] är lika med ( kartong [ 7] ) kartong [ 6 ] är lika med ( kartong [ 8 ] )) {
    vinnare=kartong [ 6] ,
    } else
    //Vänster kolumn
    if ( styrelse [0 ]. equals ( kartong [ 3] ) styrelse [0 ]. equals ( kartong [ 6 ] )) {
    vinnare=kartong [ 0] ;
    } else
    //mittspalten
    if ( kartong [ 1] är lika med ( styrelse [4] ) styrelse [1 ]. . equals ( kartong [ 7 ] )) {
    vinnare=styrelsens [ 1 ] ,
    } else
    //Höger kolumn
    if ( kartong [ 2 ] är lika med ( styrelse [ 5 . . ] ) [ ombord 6 ] är lika med ( kartong [ 8 ] )) {
    vinnare=kartong [ 2] ,
    } else
    //Top-Vänster, Mitten Botten Rätt Diagonal
    om ( . kartong [ 0] lika med ( styrelse [4] ) kartong [ 0 ] lika med ( kartong [ 8 ] . )) {
    vinnare=styrelsens [0 ] ,
    } else
    //Top-höger, mitten , nederst till vänster Diagonal
    if ( styrelse [2] . . equals ( styrelse [4] ) kartong [ 2 ] är lika med ( kartong [ 6 ] )) {
    vinnare=kartong [ 2] ,
    }

    //Om vinnaren inte är tomt utrymme "-, " /
    /då någon har vunnit. ! gratulera dem
    //och avsluta spelet
    if ( winner. equals ("-")) {
    JOptionPane. showMessageDialog ( rootPane , " Vinnaren är " + vinnare ) ,
    System. exit (0 ) ; }

    }

    tips och varningar


  • Om du vill att din Java- spel att köra i en webbläsare , ta bara bort huvudsakliga funktion och har TicTacToeGame klassen förlänga Java " Applet " klass i stället för " JFrame . "
  • Kom ihåg att alltid jämföra strängar i Java med " . equals ( ) " -metoden och inte med " == "operatör .

Previous:nothing Next:hur du gör din egen tillfällig tatuering från skrivaren





Relaterade artiklar


  • vad är hårdvara i ett datorsystem?
  • Ta bort en fil i php
  • hur man lär sig Visual Basic 6
  • hur man rengör PC-hårdvara
  • hur du aktiverar Fjärrhjälp i registret med WSH
  • rensar en knapp på Visual Basic
  • hur man använder Visual Studio för C + +
  • data recovery hårdvara
  • gemensamma teckensnitt
  • hur man beräknar avståndet mellan två punkter i java