Dator > hur man gör objekt följa markören i Game Maker 7,0

  • hur man gör objekt följa markören i Game Maker 7,0


  • Med ett objekt i Game Maker följer muspekaren runt på skärmen kan göras ganska enkelt med några inbyggda funktioner . Den viktigaste delen är att komma ihåg att du alltid kan hämta " X-position " på musen-eller avståndet på musen från vänster sida av skärmen-genom att använda " mouse_x "sökord . På samma sätt kan du hämta " Y-position "-eller avstånd musen från toppen av skärmen-genom att använda " mouse_y " nyckelordet
    1 .
    Skapa en sprite genom att högerklicka på " Sprite " -menyn och välja " skapa sprite . " Använd den inbyggda färg-shop för att rita en enkel form som kan representera den . En cirkel , kvadrat eller något annat lämpligt enkelt-kommer att göra
    2
    Skapa ett objekt med att spriten genom att högerklicka "objektet "-menyn och välja " skapa objekt . . " Namnge den " anhängare " och klicka på spriten listrutan för att tilldela den spriten du nyss skapade . Stäng inte objektet fönstret .
    3 .
    Klicka på " Lägg till händelsen . " Klicka på " steg " och välj " börjar steget . "

    Om du vill att objektet ska alltid vara placerad i samma position som muspekaren , dra sedan " Gå till position " ikonen till " Aktiviteter "Låda . Det är den som ser ut som en pil dragen mellan två " X " märken. I popup- menyn , skriv " mouse_x " som " X-position " och " mouse_y " som " Y-position . " Kontrollera att " relativa " kryssrutan inte är markerad .

    Om , å andra sidan , vill du objektet till bokstavligen följa markören runt skärmen ( så att det alltid rör sig mot markören , men inte nödvändigtvis i samma situation som det ) , dra "Flytta till " ikonen till rutan Åtgärder . Det är den som ser ut som en pil som pekar till en liten prick . Återigen , i pop -up , se " släkting " är avmarkerad och ange " mouse_x "för " X-position "och " mouse_y "för " Y-position . " Dessutom fastställdes den hastighet du vill att objektet ska röra sig . Det här kräver ett experiment från din sida för att få önskad effekt , men "5 " fungerar bra .
    4 .
    Skapa ett rum genom att högerklicka " rum " och välja " skapa nya rum . "
    5 .
    Lägg till efterföljare objekt till rummet genom att klicka någonstans inom .
    6 .
    Starta spelet genom att klicka på den gröna pilen längst upp på skärmen . Beroende på vilken metod du valde i steg 3, anhängare objektet kommer antingen omedelbart teleportera var din mus varje gång du rör den , eller kommer man att börja jaga muspekaren runt på skärmen .


Previous:nothing Next:Hur konvertera datumformat i Java





Relaterade artiklar


  • hur man fixar hårdvara
  • hur man byter hårdvara utan att installera om windows xp
  • hur du uppgraderar Visual Basic 6 kod
  • Hur konvertera en kalenderdag till en sträng
  • hur man programmerar mobiltelefoner med Java-programmering
  • hur man får en bild i java
  • hur man installerar enda tangent på laptop tangentbord hårdvara
  • Game Maker plattform handledning
  • hur man skapar en Notepad - Visual Basic 6.0
  • hur man dödar webbläsare nedladdningar med javascript