Dator > hur man gör en lång rummet i Game Maker

  • hur man gör en lång rummet i Game Maker


  • Skapa rum som är större än en enda skärm är en enkel process i YoYo 's Game Maker . Du kanske upptäcker efter ditt första försök , dock att helt enkelt öka rummets storlek inte fungerar : Det bara gör allt i rummet ser hoptryckt ! Lösningen är att använda en speciell funktion som kallas " Views ". Denna funktion är endast tillgänglig i

    Du behöver " Avancerat läge ". :
    Game Maker


    1
    Klicka på " File "och sedan " Avancerat läge . " i Game Maker programmet . Om du aldrig har vågat sig in på Avancerat läge innan , kommer du att märka en hel del nya och okända verktyg poppar upp .
    2 .
    Skapa en sprite genom att högerklicka på " Sprite " rubrik och välja "Skapa sprite . " Klicka på " Redigera sprite . " Dubbelklicka på grön ruta och använda färg-butiken för att rita en cirkel eller någon annan form som passar dig att tjäna som spelaren objektet .

    Klicka på den gröna markeringar för att spara ditt arbete och återgå till huvudmenyn Game Maker skärmen .
    3 .
    Skapa ett objekt från spriten genom att högerklicka "objekt " nummer och välja " objekt Skapa ". Klicka på ikonen listrutan i sprite område och välj " sprite0 . "
    4 .
    Klicka på " Lägg till händelse " och välj " steg " händelse . Dra " mot " ikonen till "åtgärder " . Det här är den ikon som ser ut som en pil som pekar mot en punkt . Set " x " till " mouse_x " och " y " till " mouse_y . " sätta hastigheten till "5 ".

    Klicka på "OK . "Detta talar om för spelaren objekt som , på varje spel ram bör det gå mot muspekaren .
    5 .
    skapa en bakgrund genom att högerklicka på "Background " rubrik och välja "Skapa bakgrund . " Klicka på " Load bakgrund " och välj " Sky . " Klicka på " OK ".
    6 .
    Skapa ett rum genom att högerklicka på " Room " rubrik och välja " Skapa rum ".

    Klicka på " Fliken Inställningar och ställer in bredden till " 20000 . "Lämna höjd ensam . Klicka på " åsikter " fliken och välj " Aktivera användning av åsikter . " Välj " Visa 0 " och klicka på " Visas när rummet börjar . "

    Enligt Oobject följande "och välj" object0 . " Detta kommer att göra perspektivet i rummet följa spelaren objektet .

    Klicka på " Bakgrunder " fliken och avmarkera " Rita bakgrundsfärg . " Klicka på " Bakgrund 0 " och markera " Visas när rummet börjar . " Kontrollera inte " förgrund bild ", men välj " background0 " ur lådan under den . Bocka för " kakel Hor " och " kakel vert . "

    Klicka på " objekt " och klicka någonstans i rummet att placera din spelare objekt där i början av spelet .
    7 .
    Kör ditt spel genom att klicka på den gröna pil . Objektet kommer att följa muspekaren runt i rummet . När den når kanten av skärmen , kommer rummet att flytta för att följa objektet .


Previous:nothing Next:hur du aktiverar funktionen print screen med hjälp av JavaScript





Relaterade artiklar


  • hur man skapar ett diagram i python
  • hur man skriver manus programmering
  • hur man konfigurerar en USB-port med Visual Basic
  • hur koden html för att göra hemsidor
  • data recovery hårdvara
  • hur man kan beräkna datum skillnaden i java
  • Hur konvertera Fortran till Visual Basic
  • hur man gör en Pirc bot
  • hur man gör egna spel på Game Maker
  • hur man använder en switch fall med intervall i C + +