Dator > Game Maker plattform handledning

  • Game Maker plattform handledning


  • Game Maker är en utvecklingsplattform för dem som vill snabbt och enkelt skapa datorspel , utan att behöva lära sig ett programspråk. Läsa Game Maker manualen rekommenderas innan du försöker skapa ett eget spel-en viss förtrogenhet med gränssnittet är ett måste . Ett plattformsspel är ett av de enklaste typer av projekt att börja med , så att du kan bekanta dig med Game Maker funktioner samtidigt som du skapar din egen jump-and-run kul

    Du behöver : .
    Inga särskilda resurser behövs .
    .

    Objects

    De två viktigaste komponenterna i varje plattformsspel är spelaren karaktär och plattformar . Skapa ett nytt objekt faktor för tecknet ( klicka på den blå bollen på verktygsfältet ) , samt en sprite , eller bild , att företräda honom (genom att markera Pac-Man -knappen) . Någon av de enkla sprites som ingår i Game Maker kommer att göra . Följ samma steg för plattformen objektet --- en vanlig svart ruta kommer att fungera för spriten , för tillfället . Tilldela sprites till objekt som de representerar , och ställ plattformen objektet till " solid . "

    Interaktion

    plattformen enda syfte är att vara ett fast material enhet för karaktären att gå och hoppa på , så ingen ytterligare programmering krävs för det. karaktär, å andra sidan , måste kunna att svara på tangenttryckningar och röra sig . Detta är mycket lätt att installera, använda Game Maker 's dra- och -släpp- evenemang och handling system . Lägg till händelser i tecknet objektet för vänster , upp och höger pil pressar och tryck sedan tilldela åtgärder till dem . Alla dessa krävs två block actionsekvens .

    För vänster och höger-pilarna, kontrollera om den ståndpunkt som vi vill flytta är mötesfri och sedan hoppa objektet ett visst antal pixlar i önskad riktning. För uppilen , se till att det finns ett fast föremål under tecken- objektet och sedan ställa in den vertikala rörelse till ett negativt värde , vilket gör honom stiga . På så sätt kan du hoppa bara när du är på marken --- inte då i luften . Lägg till en kollision händelse med plattformen och lägg flytta -till-kontakt och vertikal hastighet ( till 0) block , vilket gör att karaktären landet stabilt och stöta huvudet vid hoppning under plattformar .

    för steget fall kontrollera om den ståndpunkt direkt under tecknet är fri från hinder , och ställ sedan in objektets gravitation enlighet --- till 0,5 ( eller annat värde som du väljer ) om i luften , och till 0 om på en plattform . På så sätt kommer det tecken falla realistiskt , att driva med större avstånd .

    gå vidare härifrån

    Nu när spelet objekt sätts upp , kan du skapa din första nivå . Detta görs genom att göra ett nytt rum (klicka på den vita rektangeln i verktygsfältet ) och placera flera plattform objekt inom den, ordnade i vilket sätt du vill. Placera ett enda tecken objekt i rummet och ditt spel är redo för avrättning. Den gröna knappen "Play" kan du prova det . Spelet du just skapat är lika med nakna ben när de kommer --- bara en kontrollerbar , hoppa karaktär i en värld av svart plattformar . Genom att experimentera och lägga till fler objekt , kan du utveckla denna enkla bas för att skapa en fullfjädrad plattformsspel , med fiender , powerups och flera nivåer .


Previous:nothing Next:Game Maker 7,0 tutorials





Relaterade artiklar


  • vad är hårdvara & mjukvara?
  • Hur konvertera en sträng till en kort datum
  • hur du aktiverar hårdvaran omkopplaren för ett trådlöst kort på Dell Latitude D410
  • hur man använder Visual Basic 2008
  • java quicktime tutorial
  • vad gör variabler betyder ?
  • hur man byter en css bakgrundsbild med javascript
  • hur man skapar en fil i java
  • Hur konvertera en sträng datum till ett datum
  • Var kan jag återvinna hårdvara?